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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2001.tde-09022022-114822
Document
Author
Full name
Maria Margarida Simão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Mattar, Fauze Najib (President)
Brito, Eliane Pereira Zamith
Toledo, Geraldo Luciano
Title in Portuguese
A imagem corporativa das organizações (uma proposição conceitual revisionada)
Keywords in Portuguese
Administração
Estratégia(Marketing)
Imagem corporativa
Imagem(Organização)
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem por objetivo ampliar o conhecimento a respeito de imagem corporativa das organizações, à partir da sua análise conceitual, propondo-se um novo modelo que incorpora o indivíduo como único detentor da imagem. Considerando-se a aparente superficialidade com que o tema tem sido tratado, ainda que dito estratégico, procurou-se buscar as origens da imagem na Filosofia, Psicologia, Sociologia e Semiologia, e sua posterior adoção ao campo organizacional, desde os primórdios do conceito de imagem corporativa aos tempos atuais. As relações da imagem com a informação e comunicação são igualmente apresentadas. Em se tratando de um assunto de grande complexidade, multidisciplinar, decidiu-se abordá-lo num estágio inicial, investigando-se as percepções salientes, entre profissionais de elevado nível de escolaridade na área de administração, em relação aos vários conceitos inerentes à imagem, imagem corporativa e organização considerados no modelo. Embora os resultados da amostra obtida não permitam extrapolações ou inferências estatísticas à população, eles oferecem subsídios ao modelo, sugerindo a necessidade de se dar maior atenção à teoria e à prática de imagem corporativa.
Title in English
The corporate image of organizations: a revisionist conceptual proposition
Keywords in English
Administration
Corporate Image
Image(Organization)
Strategy(Marketing)
Abstract in English
The purpose of this dissertation is to expand the knowledge about corporate image from the standpoint of the conceptual analysis, suggesting a new model which includes the individual as the sole owner of the image. Considering the apparently superficial treatment given to the subject despite being called strategic, this study searched the origins of image in Philosophy, Psychology, Sociology and Semiology, and its further adoption by the organizational field from the introduction of corporate image concept until today. Images relationship with Information and communication is also presented herein. As this is a very complex multidisciplinary subject, the investigation was directed toward the first steps of identifying salient perceptions of highly educated professionals in Business Administration regarding the several concepts implied in the ideas of image, corporate image and organization described in the model. Even though no extrapolation or statistical inference to the population can be drawn from the sample, the results enlighten the model, suggesting that much more attention should be given to both corporate images theory and practice.
 
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Publishing Date
2022-02-09
 
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