• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.12.2013.tde-08112013-190539
Document
Author
Full name
Cleber Marchetti Duranti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Almeida, Fernando Carvalho de (President)
Kugler, José Luiz Carlos
Lago, Alair Pereira do
Reinhard, Nicolau
Takaoka, Hiroo
Title in Portuguese
Seleção de notícias online para inteligência competitiva: uso de ontologia de domínio do negócio para expansão semântica da busca na internet
Keywords in Portuguese
Inteligência competitiva
Ontologia
Recuperação da informação
Abstract in Portuguese
DURANTI, Cleber Marchetti. Seleção de notícias online para inteligência competitiva - Uso de ontologia de domínio do negócio para expansão semântica da busca na internet. São Paulo, 2013. Tese (Doutorado em Administração) - Departamento de Administração, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. A internet disponibiliza o acesso a notícias e informações em volume crescente a respeito do ambiente em que as empresas operam, e estas precisam se manter a par dos movimentos dos atores do seu mercado de atuação e dos temas pertinentes ao seu negócio para se manterem competitivas. O crescente volume de dados, porém, leva à sobrecarga de informações, quando o volume de informações disponíveis é maior que a capacidade de processamento dos usuários. Torna-se então necessário o desenvolvimento de métodos e ferramentas que ajudem a separar a informação potencialmente útil da informação irrelevante. Este trabalho apresenta o desenvolvimento de uma ferramenta que utiliza a modelagem da área de negócio na forma de uma ontologia como subsídio para formulação de melhores buscas na internet, através da expansão semântica interativa das palavras-chave utilizadas pelos usuários quando da busca num buscador comum da internet - ainda o método mais utilizado para coleta de informações da internet. Uma ontologia do domínio de negócio "Outsourcing de TI" e uma interface para uso dessa ontologia na expansão das buscas dentro deste domínio são desenvolvidos. O protótipo é testado por meio de simulações de buscas e testes por usuários da área de TI, com os quais é feito um levantamento de aceitação de tecnologia utilizando o modelo TAM-3 adaptado para a avaliação do protótipo. Os resultados do levantamento indicam uma boa aceitação da solução nos aspectos de utilidade, facilidade de uso e nas demais dimensões do modelo TAM3.
Title in English
Selection of online news for competitive intelligence: use of business domain ontology for internet search semantic query expansion
Keywords in English
Competitive intelligence
Information retrieval
Ontology
Abstract in English
The internet provides access to news and information in increasing volume about the environment in which companies operate, and they need to keep up to date about the movements of the actors of their market and the topics relevant to their business in order to keep their competitiveness. The growing volume of data, however, leads to information overload, when the amount of information available is larger than the processing capacity of its users. It becomes necessary then to develop methods and tools that help separate potentially useful information from irrelevant information. This research presents the development of a tool that uses the modeling of the a business area in the form of an ontology as a support for the formulation of better internet searches through interactive semantic expansion of keywords used by users when searching in an usual internet search engine - still the most widely used method for collecting information from the internet. An ontology of the business domain "IT outsourcing" and an interface to use this ontology in the expansion of searches in this area are developed. The prototype is tested by simulations and test searches by IT users with whom a survey is done using the qualitative model TAM-3 adapted to evaluate the prototype. The survey results show good acceptance of the solution in the aspects of usefulness, easy of use and the other dimensions of the TAM3 model.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-11-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.