• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2004.tde-08052024-144823
Document
Author
Full name
Bruno Lacerda Cordeiro Garcia
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2004
Supervisor
Committee
Carvalho, Dirceu Tornavoi de (President)
Marassia, Daniela Carnio Costa
Urdan, Flávio Torres
Title in Portuguese
Explorando o conceito de estilos de vida no Brasil como um tipo de segmentação de mercado
Keywords in Portuguese
Marketing
Modo de vida
Pesquisa de mercado
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem o objetivo de estudar de forma exploratória e qualitativa o conceito de estilo de vida quando aplicado em estudos de segmentação de mercado. Ao invés de já buscar tipologias de estilos de vida, a proposta deste estudo está em levantar o que e estilo de vida, o que compõe o estilo de vida dos indivíduos, até chegar em possíveis tipologias de estilo de vida brasileiras. Por meio de uma pesquisa qualitativa com especialistas de várias áreas de atuação profissional, foi discutido o que é estilo de vida, como caracterizar os estilos de vida (dimensões), como estes estilos de vida se relacionam com o comportamento de compra dos indivíduos e, finalmente, quais as possíveis tipologias de estilos de vida no Brasil. Apesar de não ser um objetivo claro deste estudo, pode-se concluir que os estudos de estilos de vida têm a sua importância e sua aplicação mais reconhecidas quando aplicados em segmentos de mercado específicos, ao invés, de aplicações amplas que abrangem populações. Foram levantadas diversas dimensões de estilos de vida não encontradas na literatura destacando o fato de que a direta aplicação no Brasil de estudos reconhecidos em outros países pode gerar lacunas importantes para segmentar da melhor forma os brasileiros segundo seus estilos de vida. Concluiu-se qualitativamente que existem dimensões e tipologias de estilos de vida específicos do brasileiro sendo, portanto, necessárias adaptações aos modelos de estilos de vida encontrados na literatura quando aplicados no Brasil. Também foi possível constatar que apesar de ainda controversa, a aplicação da segmentação por estilo de vida e vista tanto no meio acadêmico como no empresarial como uma importante ferramenta para uma melhor segmentação dos consumidores.
Title in English
Exploring the concept of lifestyles in Brazil as a type of market segmentation
Keywords in English
Market research
Marketing
Way of life
Abstract in English
This study intends to make an exploratory qualitative research about the life style concept when used in market segmentation studies. Instead of starting from the life styles typologies, the purpose of this study is to understand what is life style, what makes the individuais life styles till the possible brazilian life style typologies. Using a qualitative research with specialists from different areas, was discussed what is life style, how to define a life style, how to relate life styles to consumer behavior, and, finally, which are possible life styles typologies in Brazil. In spite of not being the main goal of this study, it is possible to conclude that life style studies have its importance and its use more recognized when used in specific market segments, instead of populations. The study provided new life style dimensions which were not found in the literature what means that any life style study conducted in Brazil using typologies and dimensions recognized in other countries must generate important lacks of knowledge to segment brazilians according to their life styles. In qualitative ways it was concluded that there are specific brazilian life styles dimensions and typologies, so it is necessary to adapt the life style concepts founded in the literature when applied in Brazil. It was also possible to conclude that even already being controversy, the life style segmentation is seen by academics and market professionals as an important tool to achieve better consumer segmentation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.