• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2020.tde-08042021-011316
Document
Author
Full name
Oscar do Amaral Adorno
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Nascimento, Paulo Tromboni de Souza (President)
Facin, Ana Lucia Figueiredo
Germano, Edson Carlos
Gomes, Leonardo Augusto de Vasconcelos
Title in English
Business process changes on the implementation of artificial intelligence
Keywords in English
Artificial intelligence
Business processes
Digital transformation
Implementation
Abstract in English
The process of digital transformation will affect all organizations. In businesses that have already started this process, artificial intelligence (AI) solutions have begun to appear. What are the current or incoming challenges and business process changes for Brazilian companies on this journey? Projects on digital transformation pose new challenges and cause organizational changes in business, operational and administrative processes. AI initiatives will have a competitive impact on organizations leading digital transformation. Our objective was to identify changes, potential effects, and impacts of AI technologies on business processes, transformation dynamics, organizational structures, and management. This qualitative research examined the cases of five large companies: four multinational subsidiaries based in Brazil and one Brazilian company. Their industries were telecom & technology, professional services, logistics services, chemistry, and financial services. These companies have been engaged in a long-term digital transformation and AI implementation. Different companies have distinct organizational structures for portfolio management and project implementation. Their challenges and changes were identified through content analysis with a semi-structured interview protocol. Publicly available data and data provided by the companies were collected. The main reported challenges were prioritization and selection of AI projects, lack of people with the required abilities, change management issues, cultural resistance, and integration with existing processes and systems. The most affected business processes were assistance services: external (customers) and internal relationships (employees) and process of internal activities (document analysis, health, and fiscal and supplier registration). Improving professional and academic work in this field has great relevance at this moment, as professionals and scholars have begun to understand the transformative potential of AI technologies in our society.
Title in Portuguese
As mudanças de processos de negócio na implementação de inteligência artificial
Keywords in Portuguese
Implementação
Inteligência artificial
Processos de negócios
Transformação digital
Abstract in Portuguese
O processo de transformação digital é um fenômeno que afetará todas as organizações. Nas empresas que já iniciaram a transformação digital começam a aparecer soluções de Inteligência Artificial (IA). Quais os desafios e mudanças de processos se vislumbram ou já estão em andamento em empresas brasileiras nesse campo? Projetos dessa natureza promovem novos desafios e geram mudanças organizacionais nos processos de negócio, operacionais e administrativos. As iniciativas de IA apresentarão um impacto competitivo nas organizações líderes em transformação digital. Nosso objetivo foi a identificação de mudanças, potenciais efeitos e impactos das tecnologias de IA nos processos de negócios, dinâmica das transformações, estruturas organizacionais e administração. Esta pesquisa qualitativa examinou casos de cinco grandes empresas: quatro subsidiárias multinacionais sediadas no Brasil e uma empresa brasileira. Seus setores são de telecomunicações e tecnologia, serviços profissionais, serviços de logística, produtos químicos e serviços financeiros. As empresas estão engajadas em uma transformação digital de longo prazo e na implantação da IA. Diferentes empresas têm estruturas organizacionais distintas para gerenciamento de portfólio e implementação de projetos de IA. Seus desafios e mudanças foram identificados por meio da análise de conteúdo com protocolo de entrevista semiestruturada. Foram coletados dados publicamente disponíveis e dados fornecidos pelas empresas. Os principais desafios relatados foram priorização e seleção de projetos de IA, falta de pessoas com as competências necessárias, problemas relacionados a gestão da mudança, resistência cultural e integração com processos e sistemas existentes. Os processos de negócios mais afetados abrangem os serviços de atendimento tanto externo (clientes) como interno (funcionários) e processos de atividades internas (análise de documentos, saúde, fiscal e cadastro de fornecedores). O avanço do trabalho profissional e acadêmico nesse campo tem grande relevância neste momento, pois profissionais e acadêmicos estão começando a compreender o potencial transformador das tecnologias de IA em nossa sociedade.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-05-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.