• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2020.tde-06022020-185136
Document
Author
Full name
Gabriel Rocha Venturim
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Júnior, Alceu Salles Camargo (President)
Ghobril, Alexandre Nabil
Nakagawa, Marcelo Hiroshi
Pedroso, Marcelo Caldeira
Title in Portuguese
A importância da autoconfiança e da experiência de falha na criação de startups
Keywords in Portuguese
Autoconfiança
Falha empreendedora
Inovação empreendedora
Monitor
Tomada de decisão
Abstract in Portuguese
O empreendedorismo inovador é considerado um pilar importante para o desenvolvimento econômico. No entanto, a entrada de novas empresas inovadoras é um fenômeno complexo, caracterizado por um alto grau de falha com antagônicos efeitos para o empreendedor, reduzindo sua eficácia cognitiva ou o auxiliando no desenvolvimento cognitivo ao introduzir uma maior diversidade ao seu esquema. O presente estudo, tem como objetivo fornecer insights teóricos e evidências empíricas sobre o surgimento da inovação empreendedora. Guiados por percepções das teorias cognitivas, exploramos os vínculos entre a autoconfiança dos empreendedores, a recente experiência de falha empreendedora e seu comportamento inovador na criação de startups. Os dados utilizados na análise empírica originam-se de pesquisas realizadas com população adulta de 39 países, entre 2012-2015, pelo Global Entrepreneurship Monitor (GEM), produzindo uma amostra de 47.994 empreendedores nascentes ou proprietários de um novo negócio. As hipóteses foram testadas com o modelo probit, um tipo de regressão usualmente utilizado para modelar variáveis dependentes dicotômicas ou binárias. Os resultados sugerem que a falha empreendedora recente (menos de 12 meses), está significativamente associada à decisão do indivíduo em iniciar um negócio inovador através inovação de produto ou serviço, inovação de processo ou inovação de modelo de negócio. Além disso, os resultados do nosso estudo revelam que o impacto da autoconfiança reflete apenas na inovação de produtos ou serviços.
Title in English
The importance of self-confidence and failure experience in the creation of startups
Keywords in English
Decision-making
Entrepreneurial failure
Global entrepreneurship
Innovative entrepreneurship
Monitor
Self-confidence
Abstract in English
Innovative entrepreneurship is considered an important pillar for economic development. However, the entry of new innovative firms is a very complex phenomenon, characterized by a high degree of failure with antagonistic effects to entrepreneur, reducing their cognitive effectiveness or improving cognitive development by introducing greater diversity into an individual's schema. The purpose of this study is to provide theoretical insights and empirical evidence on the emergence of entrepreneurial innovativeness. Guided by insights from cognitive theories, we explore the links between entrepreneurs' self-confidence, recent business failure experience, and their innovative behavior to create startups. Data used in the empirical analysis originate between 2012-2015, adult population surveys of the Global Entrepreneurship Monitor (GEM), yielding a sample of 47.994 nascent entrepreneurs and owner of a new business from 39 different countries. Hypotheses were tested using probit model, a type of regression used to model dichotomous or binary outcome variables. The results suggest that recent business failure (less than 12 months) is significantly associated with the decision to start an innovative business with product or service innovation, process innovation or business model innovation. Moreover, the results of our study reveal that the impact of self-confidence reflects only for product or service innovation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidoGabriel.pdf (5.46 Mbytes)
Publishing Date
2020-02-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.