• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2003.tde-06012004-133938
Document
Author
Full name
Liliana Vasconcellos Jacobsohn
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Fleury, Maria Tereza Leme (President)
Cyrillo, Denise Cavallini
Fischer, Andre Luiz
Title in Portuguese
A contribuição do e-learning no desenvolvimento de competências do administrador: considerando o estilo de aprendizagem do aluno de graduação.
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Educação a distância
Ensino superior – Administração
Abstract in Portuguese
O contexto atual em constante mudança determina a necessidade de formar um administrador preparado para assumir a responsabilidade por seu próprio aprendizado, possibilitando sua educação durante toda a vida, e também para trabalhar utilizando as tecnologias de informação cada vez mais presentes no ambiente corporativo. Dessa forma, o objetivo geral deste trabalho é analisar a contribuição do e-learning, como atividade complementar no curso de graduação, para o desenvolvimento de competências do administrador. Na primeira fase do estudo foi conduzida uma pesquisa bibliográfica sobre a formação do administrador, teorias e estilo de aprendizagem e e-learning. Na segunda fase, foi realizada a pesquisa empírica, com os 119 alunos de uma disciplina do curso de graduação em Administração de Empresas da FEA/USP. Os resultados da pesquisa indicam a necessidade de inserção do e-learning na agenda de discussão das Instituições de Ensino Superior, tendo em vista seu potencial para estimular o desenvolvimento da auto-aprendizagem e da atuação em ambientes virtuais, além das competências técnicas. Ao levar em consideração o estilo de aprendizagem dos alunos, os resultados tendem a confirmar que não são todas as pessoas que se adaptam ao e-learning, resultando em contribuições diferenciadas dependendo das preferências do aluno em relação ao processo de aprendizagem.
Title in English
The e-learning contribution to the development of manager's competences: considering the undergraduate student's learning style
Keywords in English
Distance Education
Learning
Management Undergraduate Teaching
Abstract in English
Given the ever-changing business environment, life-long learning and working with information technology are now essential for all managers. This study examines how e-learning can contribute to undergraduate management education, regarding the development of student’s competences. The research first reviewed e–learning and management education literature, including learning theories and styles. In the second phase, empirical research was conducted using 119 students from the Introduction to Human Resources Management course, part of the management undergraduate program at FEA/USP. The results tend to confirm that not all people can adapt to e-learning. Depending on a student’s preferences with respect to his or her own learning process, e-learning benefits can vary. The research results support adding e-learning to the Higher Education Institutions’ discussion agenda. Factors to consider include e-learning’s potential for stimulating the development of self-learning and conduct in a virtual environment, besides technical competences, and how learning styles affect the ability to utilize this teaching method.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2006-09-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.