• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2005.tde-01072021-134624
Document
Author
Full name
Flávio Gama Licio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Fischer, Andre Luiz (President)
Fleury, Maria Tereza Leme
Júnior, Moacir de Miranda Oliveira
Title in Portuguese
A gestão de conhecimento em uma empresa vendedora de conhecimento: o caso PricewaterhouseCoopers Brasil
Keywords in Portuguese
Aprendizagem organizacional
Consultoria de empresas
Estudo de caso
Gestão do conhecimento
Abstract in Portuguese
O debate sobre a Gestão do Conhecimento nas Organizações emerge a partir da década de 90 com base na consolidação de dois outros temas em Administração: Visão da Firma Baseada em Recursos e Aprendizagem Organizacional. O conhecimento passa a ser visto como uma fonte de competências essenciais, criando o conceito de organizações baseadas em conhecimento. A pesquisa, de natureza qualitativa, foi desenvolvida através do método de estudo de caso único na PricewaterhouseCoopers, maior empresa de serviços profissionais do país e, portanto, relevante para a análise das práticas do setor. Esse ativo, vital para as organizações, é ainda mais importante no caso de empresas de consultoria, vendedoras de produtos intangíveis baseados em conhecimento. Assim, partiu-se da premissa que as empresas de consultoria são conhecimento-intensivas e que, portanto, deveriam ter processos estruturados para gerir este ativo. O objetivo deste trabalho é verificar como uma dessas empresas, intensivas em conhecimento, aplica as recomendações mais presentes na literatura sobre para a gestão deste recurso, traduzindo-as em políticas e práticas internas. O ator principal para fins desta dissertação é a organização. O caso mostra como a organização buscou aplicar a teoria, quais os conceitos que foram aplicados, quais as principais fontes de conhecimento da organização e como a companhia tenta fazer a transferência do conhecimento do nível individual para o coletivo, em suas formas tácita e explícita e, principalmente, qual a importância das pessoas para a Gestão do Conhecimento.
Title in English
Knowledge management in a knowledge-selling company: the PricewaterhouseCoopers Brazil case
Keywords in English
Business consulting
Case study
Knowledge management
Organizational learning
Abstract in English
The debate about Knowledge Management brought up during 90 years been supported by two important themes in Business Administraiion: Resource Based View and Organizaiional Learning. Thus, Knowledge Management has been linked with Organiza!ional Strategy and knowledge has been considered as "core competence , creating the concept ofKnowledge Based Organizations.If knowledge is a vital asset to organizations, in Consulting firms, which sells knowledgebased products, it is more important. Therefore, it was adopted the principie that Consulting firms are knowledge-intensive organizations and may hold structured and organized process to support knowledge management.The main objective of this research is to verify how Consulting firms, knowledge-intensive organizaiions, apply the Knowledge Management theory to its policies and processes. Consequently, the main actor in this work is the organization. The research, qualitative, was developed using lhe Case Study Method applied in an unique case, PricewaterhouseCoopers, lhe largest professional Services acting in Brazil and, consequently, relevant to assess the practices in this activity.The case presents how lhe organization applied lhe theory, which concepts were adopted and applied, lhe main knowledge sources used by lhe organization, howfirm transfers knowledge from individual to collective levei, in its explicit or tacit fornis and, mainly, why people is important to develop Knowledge Management pracíices.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MsFlavioGamaLicio.pdf (6.73 Mbytes)
Publishing Date
2021-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.