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Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.12.2006.tde-22052007-152413
Document
Author
Full name
Wladimir Machado Teixeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Menezes Filho, Naercio Aquino (President)
Afonso, Luis Eduardo
Pazello, Elaine Toldo
Picchetti, Paulo
Souza, Andre Portela Fernandes de
Title in Portuguese
Equações de rendimentos e a utilização de instrumentos para o problema de endogeneidade da educação
Keywords in Portuguese
Capital humano
Educação - Aspectos econômicos - Brasil
Salários - Aspectos econômicos - Brasil
Abstract in Portuguese
O propósito desta tese consiste em estimar o efeito da educação sobre os salários no Brasil. Utiliza-se, o número de escolas em cada estado no ano de nascimento do indivíduo como instrumento para lidar com o problema de endogeneidade da variável educação. É feita também uma descrição histórica das principais políticas educacionais e suas mudanças, que afetaram a educação brasileira desde Dutra até Figueiredo. Os resultados mostram que a variável número de escolas no ano de nascimento tem uma relação positiva com a probabilidade de escolarização, sendo que as gerações de Geisel e Médici têm uma menor probabilidade de escolarização do que as de Figueiredo. Os resultados apontam para uma diminuição significativa dos retornos à educação quando utilizamos o método de variáveis instrumentais.
Title in English
Equations of the income and the use of instruments for the education endogeneity problems
Keywords in English
Education - Economics aspects - Brazil
Human capital
Wage - economic aspects - Brazil
Abstract in English
The aim of this dissertation is to estimate the impact of education on wages in Brazil We use the number of schools in the state and year when the individual was born as instruments for his education level. We also make a historical description of the main educational policies which affected the Brazilian education system since president Dutra´s term until president Figueiredo´s. The results show that the number of schools in the individual´s year of birth bears a positive relationship with his education, and that the cohorts born during the Geisel and Médici´s terms had lower education than in Figueiredo´s. The main results show that the returns to education decrease quite substantially when the method of instrumental variables is used.
 
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TESEDOUTORADOFINAL.pdf (497.15 Kbytes)
Publishing Date
2007-05-28
 
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