• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.1990.tde-20032024-110510
Document
Author
Full name
Honorio Kume
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1990
Supervisor
Committee
Pinto, Mauricio Barata de Paula (President)
Fritsch, Winston
Moldau, Juan Hersztajn
Moura, Alkimar Ribeiro
Silber, Simao Davi
Title in Portuguese
A política de importação recente e a reforma tarifária
Keywords in Portuguese
Comercio internacional
Política de importação
Abstract in Portuguese
A política de importação recente mostra três características básicas: (i) tarifas elevadas e redundantes; (ii) predominância dos regimes especiais nas compras externas; e (iii) a presença de restrições não-tarifárias. Estes elementos apresentam-se interligados. A fixação de tarifas elevadas torna as importações proibitivas. Para superar este problema, o governo ampliou o uso de regimes especiais, nos quais as importações recentes recebem isenção ou redução dos tributos. A utilização intensiva deste instrumento exige o controle quantitativo das importações para atender as necessidades do balanço de pagamentos e propiciar uma proteção mínima aos produtores domésticos. Nesta situação, uma reformulação da política de importação deve basear-se na eliminação das tarifas redundantes e dos regimes especiais. Assim, a reforma tarifária proposta pela Comissão de Política Aduaneira procurou cumprir estes dois requisitos. Neste trabalho procuramos avaliar esta reforma tarifária. Os resultados indicam que a redundância tarifária foi sensivelmente diminuída, mas ainda permanece em alguns gêneros e, apenas uma parte dos regimes especiais, correspondente a 15,8% das importações totais, exclusive petróleo, foi eliminada. Nós concluímos também que, em 1985, a perda da receita tributária provocada pelos regimes especiais alcançou o valor de US$ 1,6 bilhões que representou cerca de 7,6% da receita fiscal e 0,7% do PIB. Entretanto, vale destacar que, metade dessa perda é dirigida para as atividades exportadoras. Assim, ganhos significativos na receita serão viáveis somente com redução dos incentivos às exportações.
Title in English
Recent import policy and tariff reform
Keywords in English
Import policy
International trade
Abstract in English
Recent import policy in Brazil can be seen to have three basic features: (i) high and redundant tariffs rates; (ü) pervasive exceptions and special rules in what concerns imports; and (iii) numerous non tariff restrictions. In fact those three aspects are closely related. High tariffs rates cause imports to be prohibitive. In order to circumvent the problem, government extended the assignment of special regimes, in which imports become exempt of or have remarkable reductions in import duties. The use of this instrument requires a strict quantitative control of imports to comply with balance of payments needs and to assure a minimal protection to the produceres of domestic inputs. A redefinition of import policy must then be based on suppressing both redundant tariffs and special regimes. The tariff reform proposal then has been presented by Tarrif Policy Council tried to meet those two requirements. In this dissertation we set up an evaluation of that reform proposal. Our results indicate that redundancy has been considerably reduced, although some industrial sector still face redundant rates. In contrast, only a small part of existent special regimes, correspondent to some 15,8% of total imports, came to be eliminated. We also show that, as of 1985, special regimes cause a revenue loss of about US$ 1,6 billions, correspondent to some 7,6% of total fiscal revenue and 0,7% of GDP. Since we show that approximately half of that amount is directed to export activities, we conclude the significant increases in fiscal revenue are feasible only if export incentives come to be decreased.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
DrHonorioKume.pdf (6.39 Mbytes)
Publishing Date
2024-03-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.