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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2000.tde-22052023-102632
Document
Author
Full name
Jose Dutra de Oliveira Neto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2000
Supervisor
Committee
Riccio, Edson Luiz (President)
Bio, Sergio Rodrigues
Reinhard, Nicolau
Santos, Antonio Carlos dos
Stephaneck, Pal
Title in Portuguese
Proposta de um instrumento para mensuração da satisfação do usuário como um componente importante para o sucesso dos sistemas de informação, no contexto de aplicativos específicos: um caso aplicado em uma amostra de alunos dos cursos de pós-graduação lato sensu da FEA-RP
Keywords in Portuguese
Consumidor-Pesquisa
Satisfação
Sistemas de informação
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é mensurar, empiricamente, a satisfação do usuário de Sistemas de Informações e revelar sua importância para o sucesso do Sistema de Informação (SI). Foi desenvolvido um instrumento para medir a satisfação do usuário em relação a aplicativos específicos elegíveis pelo próprio pesquisado. Uma amostra de 143 respostas de usuários do MBA da FEA-RP (USP) foi utilizada e o resultado aponta um instrumento (de 5 pontos na escala tipo Likert) considerado fidedigno pelo alfa de Cronbach de 0.84 e validado pela análise fatorial em um conjunto variado de aplicativos. Foram identificados quatro componentes da satisfação do usuário: praticabilidade, disponibilidade, precisão e adequação da informação. Esta pesquisa procura mostrar a importância da satisfação do usuário para o sucesso de um sistema de informação. Sugere também que a satisfação do usuário, quando decomposta em seus quatro componentes, pode ser base para uma ferramenta de diagnóstico na implementação de sistema de informação, aumentando suas chances de sucesso.
Title in English
Proposal of an instrument for measuring user satisfaction as an important component for the success of information systems, in the context of specific applications: a case applied to a sample of students from the lato sensu graduate courses at FEA-RP
Keywords in English
Consumer-Research
Information systems
Satisfaction
Abstract in English
The objective of this study is to measure the end-user's satisfaction as a contribution to the success of Information systems. An instrument was developed to measure end-user's satisfaction related to specific computer application selected by the respondent. A sample of 143 responses from MBA end-users from FEA-RP (USP) - Brazil was used and the results points to a 16-item instrument (five-point Likert-type scale) considered reliable with alpha 0.84 and validated by factor analysis of a variety of applications, 4 components of end-user's satisfaction have been identified: practicability, availability, precision and information adequacy. This research highlights the importance of users satisfaction for the success of an Information System (IS). It also suggests that user's satisfaction , when decomposed into its 4 detailed components, could be the basis for a diagnostic tool in the implementation of the information system improving the chances of its success.
 
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Publishing Date
2023-05-22
 
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