• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.1996.tde-03062022-143040
Documento
Autor
Nombre completo
Paulo Schmidt
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 1996
Director
Tribunal
Nakagawa, Masayuki (Presidente)
Beuren, Ilse Maria
Iudicibus, Sergio de
Mattar, Fauze Najib
Silva, Cesar Augusto Tiburcio
Título en portugués
Uma contribuição ao estudo da história do pensamento contábil
Palabras clave en portugués
Contabilidade
História do pensamento contábil
Resumen en portugués
O objetivo deste trabalho foi o de contribuir para o estudo da História do Pensamento Contábil, analisando as principais escolas de pensamento contábil e a vida e obra dos mais importantes pensadores contábeis de cada escola. Secundariamente, foi analisada a contribuição de cada escola ao processo de comunicação contábil. As escolas analisadas e os principais colaboradores destas escolas foram: Contista (CotrugJi e Pacioli), Administrativa (Villa), Personalista (Marchi, Cerboni e Rossi). Controlista (Besta. Alfieri. Ghidiglia, Rigobon e DAlvise), Norte-Americana (Sprague. Chambers. Mattessich. Dicksee, Hatfield, Paton, Littleton, Blough, Most, Moonitz e MacNeal), Matemática, Neocontista (Dumarchey), Alemã (Schmalenbach e Schmidt), Modema Escola Italiana -Economia Aziendale (Zappa) e Patrimonialista (Masi). Antes do estudo das escolas e de seus principais colaboradores, foi realizada uma análise arqueológica da Contabilidade (do período de 8.000 a 3.000 a.C.), além de um exame do período de consolidação das partidas dobradas, anterior á escola Contista. Como complemento ao trabalho, foi apresentado um breve relato sobre a contabilidade no Brasil e sobre alguns contabilistas brasileiros de destaque. No final do estudo, foi exibido o estado da arte da Contabilidade, direcionando o resultado para resultado do meio em que ela está inserida. a indicação de que o atual estágio de desenvolvimento da Contabilidade é resultado do meio que ela está inserida.
Título en inglés
A contribution to the study of the history of accounting thinking
Palabras clave en inglés
Accounting
History of accounting thought
Resumen en inglés
The goal ofthis thesis was to contribute with the studies ofthe Accounting Thought, analyzing its main schools and the lives and works ofthe most important thinkers from each school. Collateraliy, there has been made an analysis of the contribuition of each school to the process ofthe accounting communication. The schools and main contributors are: Contist (Cotrugli and Pacioli). Administrative (Villa). Personaiist (Marchi. Cerboni and Rossi), Controlist (Besta. Alfieri, Ghidigiia. Rigobon and DAlvise), North-American (Sprague, Chambers. Mattessich. Dicksee, Hatfield. Paton, Littleton. Blough, Most. Moonitz and MacNeal), MathematicaL Neocontist (Dumachey), German (Schmalenbach and Schmidt), Modem Italian School - Economia Aziendale (Zappa) and Patrimonial (Masi). Before the study ofthe schools and their main contributors. an archeological analisys of Accounting has been carried out (from 8.000 B.C. to 3.000 B.C.). Besides that. an examination of the period of consolidation of the double entries, previous to the Contist SchooL has also been made. As a complement to the thesis. there has also been introduced a brief story on Accounting in Brazil and on a few top professional accountants in the country. At the end of it. the State of the art of Accounting was show. bringmg the results towards the indication that the present stage of development of Accounting is due to the environment in which it is inserted.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
DrPauloSchmidt.pdf (12.95 Mbytes)
Fecha de Publicación
2022-06-03
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.