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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.11.2022.tde-11052022-143839
Document
Author
Full name
Enilson Carlos Nogueira Junior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2022
Supervisor
Committee
Vian, Carlos Eduardo de Freitas (President)
Paulillo, Luiz Fernando de Oriani e
Shikida, Pery Francisco Assis
Silva, Haroldo José Torres da
Title in Portuguese
Setor de etanol de milho no Brasil: condicionantes e estratégias competitivas
Keywords in Portuguese
Biocombustíveis
Estratégias competitivas
Etanol de milho
Investimento e expansão setorial
Abstract in Portuguese
O trabalho investiga como se deu o surgimento e expansão inicial do setor de etanol de milho da úlitma década no Brasil, identificando os fatores relevante para tal processo e as principais estratégias adotadas pelas usinas do setor no período. Apesar de recente, o setor já representava quase 5% da produção de etanol no Centro-Sul em 19/20, além de ser marcado por diferentes modelos de produção e, consequentemente, de estratégias competitivas. A partir da definição da cadeia produtiva de etanol de milho e dos detalhamentos dos elementos presentes no modelo teórico, sugere-se que os investimentos setoriais no período foram condicionados, em especial, pelo alinhamento (i) da alta disponibilidade do cereal a preços mais baixos que em outras regiões, (ii) do potencial de consumo dos grãos de destilaria próximo às usinas e (iii) da elevação dos preços de gasolina e etanol após 2015, com consequente favorecimento do biocombustível na relação de preços ao consumidor. Apesar do acesso mais próximo das usinas à mercados deficitários de biocombustível, o escoamento da produção de etanol pelo setor se mostra dependente de mercados mais competitivos, sobretudo o paulista. Encontrou-se também um padrão locacional das usinas na região Centro-Oeste, em que as condições colocadas anteriormente são encontradas. Já em relação às estratégias competitivas, as usinas foram beneficiadas pela diversificaçao da matéria- prima ao aproveitarem a presença a ociosidade do bagaço de cana e dos ativos fixos durante parte do ano, atenuarem os ciclos de produção de etanol e aproveitar as oportunidades comerciais da entressafra e diminuir da especialização produtiva. Diante da visão dos sistemas produtivos, o entendimento do funcionamento do setor deve levantar discussões relevantes para o setor produtivo de outras cadeias, em especial a do cereal, a sucroalcooleira e de alimentação para proteína animal.
Title in English
Corn ethanol sector in Brazil: conditioning factors and competitive strategies
Keywords in English
Biofuels
Competitive strategies
Corn ethanol
Investment and sector expansion
Abstract in English
The study investigates how the emergence and initial expansion of the corn ethanol sector in the last decade in Brazil took place, identifying the relevant factors for this process and the main strategies adopted by the mills in the sector in the period. Despite being recent, the sector already represented almost 5% of ethanol production in the Center-South in 19/20, in addition to being marked by different production models and, consequently, by competitive strategies. From the definition of the corn ethanol production chain and the details of the elements present in the analytical model, it is suggested that sectorial investments in the period were conditioned, in particular, by the alignment (i) of the high availability of the cereal at lower prices than other regions, (ii) the potential consumption of distillery grains in the regions where the plants are established and (iii) the increase in gasoline and ethanol prices after 2015, with the consequent favoring of biofuel in the consumer price ratio. Despite the closer access of the plants to deficit markets, the flow of ethanol production by the sector is dependent on more competitive markets, especially São Paulo. It was also found a location pattern of plants in the Centro-Oeste region, in which the conditions mentioned above are met. In terms of competitive strategies, the mills benefited from the diversification of raw material by taking advantage of the idleness of sugarcane bagasse and fixed assets during part of the year, attenuating ethanol production cycles and taking advantage of commercial opportunities during the off-season and diminishing of productive specialization. Given the vision of production systems, the understanding of how the sector works should bring about relevant discussions for the productive sector of other chains, in particular the cereal, ethanol and animal protein feed.
 
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Publishing Date
2022-05-12
 
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