• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.109.2020.tde-07042020-094150
Document
Author
Full name
Mayara Gonçalves Madeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Menezes, Rafael Pombo (President)
Ginciene, Guy
Greco, Pablo Juan
Morato, Márcio Pereira
Title in Portuguese
Conteúdos e métodos de ensino preconizados por treinadores de handebol nas categorias sub-14 e sub-16
Keywords in Portuguese
Handebol
Pedagogia do Esporte
Processo de ensino-aprendizagem
Abstract in Portuguese
O handebol é caracterizado como um jogo coletivo esportivizado (JCE) de invasão, no qual há relações de cooperação e de oposição. O cenário complexo e imprevisível do handebol é influenciado pelos elementos técnicos e pelos elementos técnico-táticos inerentes à cada fase do jogo (ofensiva, defensiva e transições), nas quais os jogadores devem tomar decisões para solucionar as situações-problema que aparecem. Nesse contexto, o treinador tem o papel pedagógico importante no processo de ensino-aprendizagem, que é inerente a cada faixa etária e considera capacidades cognitivas e motoras dos jogadores e conteúdos específicos, ensinados a partir de diferentes métodos de ensino. A observação dos elementos técnico-táticos do jogo pode revelar informações sobre o desenvolvimento dos jogadores, da equipe e fornecer importantes parâmetros para o treinamento das equipes. Esta pesquisa objetiva a identificação do processo de ensino-aprendizagem durante a formação de jogadores das categorias sub-14 e sub-16 a partir da opinião de treinadores da categoria, de modo a elencar os conteúdos e os métodos de ensino relevantes e priorizados nas categorias em questão. Para a análise das entrevistas com os treinadores selecionados foi utilizado o método de Análise Temática (AT). Desta maneira foi possível observar que, de modo geral, na categoria sub-14 ofensivamente os treinadores se dividem quanto à preferência dos fundamentos técnico-táticos individuais, meios táticos de grupo e aspectos cognitivos e tomada de decisão, já na fase defensiva priorizam os aspectos cognitivos e tomada de decisão. Utilizando o TGfU para o ensino destes, sendo que os métodos tradicionais pouco aparecem. Na categoria sub-16, os meios táticos de grupo e aspectos cognitivos e tomada de decisão são os que mais ocorrem na fase ofensiva e defensiva. Igualmente à categoria sub-14, o TGfU é preferido em relação aos métodos tradicionais.
Title in English
Content and teaching methods recommended by handball coaches in the under-14 and under-16 categories
Keywords in English
Handball
Sport pedagogy
Teaching-learning process
Abstract in English
Handball is an invasion team sport, with relations of cooperation and opposition between players. The complex and unpredictable scenario of handball is influenced by the technical and tactical elements of each phase of the game (offensive, transitions and defensive), in which players must make decisions to solve specific problems. In this way, the coach has an important pedagogical role of the teaching-learning-training process, specific to each age group, considering the cognitive and motor abilities of players, starting from general and specific contents taught from of different teaching approaches. The observation of the technical and tactical elements of the game can reveal informations about the development of the players, and provide important parameters for coaches. The aim of this research project was to identify the pedagogical procedures adopted by coaches of handball U-14 and U-16 teams to identify the contents and the teaching approaches prioritized. Thus, for the analysis of coaches speeches was used the Thematic Analysis (TA) method. Thus, it was possible to observe that, in general, offensively, in the under-14 category the coaches are divided as to the preference of the individual technical-tactical fundamentals, group tactical means and cognitive development and decision-making, while in the defensive phase they prioritize the cognitive development and decision making. Using TGfU for their teaching, and the traditional methods appear little. In the under-16 category, the group tactical means and cognitive development and decision making are the ones that occur most in the offensive and defensive phase. Like the under-14 category, TGfU is preferred over traditional methods.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
primeira.pdf (1.44 Mbytes)
Publishing Date
2020-05-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.