• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.108.2023.tde-22052023-082304
Document
Author
Full name
Ana Beatriz Stocco Padilha
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Germani, Ana Claudia Camargo Gonçalves (President)
Oliveira, Alfredo Almeida Pina de
Salgueiro, Marcia Maria Hernandes de Abreu de Oliveira
Title in Portuguese
Ações de educação alimentar e nutricional no ambiente escolar: uma revisão de escopo
Keywords in Portuguese
Alimentação saudável
Educação alimentar e nutricional
Escolares
Obesidade pediátrica
Promoção da saúde
Abstract in Portuguese
Para grande parcela da população infantil, a escola pode ser um potente ambiente promotor da saúde, uma vez que ações neste âmbito facilitam o acesso aos escolares. É relevante investigar se tais ações estão em consonância com as diretrizes alimentares vigentes, conforme preconizado. Objetivo: Analisar a produção científica sobre ações de Educação Alimentar e Nutricional após a publicação atual do Guia Alimentar para a População Brasileira. Métodos: Foi realizada uma revisão de escopo, utilizando-se os procedimentos metodológicos propostos pelo Joanna Briggs Institute, e estrutura conforme recomendações do PRISMA-ScR. A busca ocorreu nas bases de dados PubMed, Biblioteca Virtual em Saúde e Embase e considerou estudos publicados após 2014, ano de publicação do atual Guia Alimentar para a População Brasileira, que abordassem ações de Educação Alimentar e Nutricional para escolares brasileiros. Resultados: Incluiu-se para análise 18 artigos considerados relevantes para esta revisão. Todos os estudos propuseram intervenções, apesar dos diferentes desenhos metodológicos. Os estudos apresentaram grande diversidade também no desenho das intervenções (frequência, duração, técnicas, recursos e temáticas abordadas). A maior parte utilizou o Guia Alimentar para a População Brasileira como referencial teórico de conteúdo, mas apenas metade das publicações apontaram as premissas pedagógicas praticadas. Conclusão: Foram evidenciadas lacunas no desenvolvimento teórico-metodológico de ações de Educação Alimentar e Nutricional no ambiente escolar e a utilização limitada de ferramentas como o Guia Alimentar para a População Brasileira. Diante dos achados, foi construído um produto educacional no formato de vídeo, que visa apoiar e incentivar os profissionais na realização destas ações.
Title in English
Food and nutrition education actions in school environment: a scoping review
Keywords in English
Child school
Food and nutrition education
Health promotion
Healthy diet
Pediatric obesity
Abstract in English
For a great portion of the child population, the school can be a powerful environment that promotes health, since actions in schools facilitate access for schoolchildren. It is relevant to investigate whether such actions are in line with current dietary guidelines, as recommended. Objective: To analyze the scientific production about actions of Food and Nutrition Education after the current publication of the Dietary Guidelines for the Brazilian Population. Methods: A scoping review was done using the methodological procedures proposed by the Joanna Briggs Institute, and the structure as per recommendation of the PRISMA-ScR. The research occurred in the PubMed database, Virtual Health Library and Embase and considered studies published after 2014, when the Dietary Guidelines for the Brazilian Population was published, that mentioned actions of Food and Nutrition Education for the Brazilian scholars. Results: Eighteen articles considered relevant to this review were included. All the studies proposed interventions, despite of the different methodological designs. The studies presented great diversity in the intervention design (frequency, duration, technique, resources and themes). The majority used the Dietary Guidelines for the Brazilian Population as theoretical content reference, but only half of them highlighted the pedagogical premises practiced. Conclusion: Gaps were evidenced in the theorical-methodological development of Food and Nutrition Education actions in the school environment and the limited use of tools such as the Dietary Guidelines for the Brazilian Population. In light of the findings, an educational product was built in video format, which aims to support and encourage professionals to carry out these actions.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.