• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.108.2021.tde-21062021-103707
Document
Author
Full name
Caroline Soares Souza Sikota
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Junqueira, Simone Rennó (President)
Corrêa, Luciana
Tarcia, Rita Maria Lino
Title in Portuguese
Avaliação de um curso para formação de tutores a distância
Keywords in Portuguese
Educação a distância
Tecnologia Educacional
Tutor
Abstract in Portuguese
Apesar do crescimento da EaD, há carência de formação de profissionais para desenvolver atividades de ensino com o apoio das novas tecnologias. Pensando em promover uma experiência positiva de ensino e aprendizado a distância através das ferramentas disponíveis na plataforma Moodle e, considerando a importância do tutor neste processo, foi elaborado um curso para a formação de tutores a distância, utilizando a plataforma Moodle. Esta pesquisa consiste na análise da percepção discente sobre o curso, como uma das vertentes para avaliação do mesmo, quantitativa e qualitativamente, em suas duas ofertas, em 2019 e 2020. Na primeira edição do curso houve 14 (catorze) alunos concluintes e, na segunda edição, houve 08 (oito), totalizando vinte e dois (n=22). Para os dados quantitativos foi utilizado, nas duas edições do curso, um questionário de auto-avaliação e avaliação do curso, composto por cinco dimensões: 1) Autoavaliação; 2) Qualidade da interface; 3) Conteúdo do curso/ material didático/ mídias utilizadas; 4) Avaliação da tutoria; 5) Cumprimento dos objetivos do curso. O mesmo foi respondido pelos participantes no próprio ambiente virtual do curso, através de uma escala intervalar de 1 a 5 do tipo Likert. Para os dados qualitativos foram utilizadas as anotações dos alunos na ferramenta Diário, presente nas duas edições do curso; o campo em aberto do questionário online da 2a. edição e o texto transcrito de um grupo focal realizado com 6 cursistas, após a conclusão da primeira edição. Para análise dos dados qualitativos foi utilizado o software NVIVO®, com o qual foram construídas 9 categorias. A análise quantitativa indicou que a percepção sobre o Curso de Formação de Tutores pelos participantes foi positiva, em todas as dimensões. Os pontos fortes do curso pareceram estar relacionados ao desempenho da tutoria e ao material didático, sendo o tempo destinado à elaboração de tarefas considerado como uma das fragilidades. Pela análise qualitativa, os comentários também foram satisfatórios e mais referências foram feitas quanto ao cumprimento dos objetivos do curso e quanto às dificuldades, críticas e sugestões. Ter participado do curso agregou experiências que se somam à imagem e expectativa que se têm de um professor para a educação a distância. Considerando que o curso se propôs a nortear os participantes em relação ao papel de um tutor na educação a distância, a grande maioria dos participantes considerou-se apta, ao final do curso, para atuar como tutor em cursos a distância, em temas de seu domínio. É preciso mais estudos em relação à EaD e ao papel do tutor, para que tragam reflexões sobre essa temática, tão necessária para garantir a qualidade da EaD e para contribuir com o maior reconhecimento deste profissional.
Title in English
Evaluation of a course for training distance tutors
Keywords in English
Distance Education
Educational Technology
Tutor
Abstract in English
Despite the growth of distance education, there is a lack of training for professionals to develop teaching activities with the support of new technologies. Thinking about promoting a positive experience of teaching and learning at a distance through the tools available on the Moodle platform and, considering the importance of the tutor in this process, a course was prepared for the training of distance tutors, using the Moodle platform. This research consists of the analysis of the students' perception about the course, as one of the aspects for evaluating it, quantitatively and qualitatively, in its two offers, in 2019 and 2020. In the first edition of the course there were 14 (fourteen) graduating students and, in the second edition, there were 08 (eight), totaling twenty-two two (n = 22). For quantitative data, a self-assessment and course assessment questionnaire was used in the two editions of the course, consisting of five dimensions: 1) Self-assessment; 2) Quality of the interface; 3) Course content / didactic material / media used; 4) Mentoring evaluation; 5) Compliance with the course objectives. The same was answered by the participants in the virtual environment of the course, using an interval scale from 1 to 5 of the Likert type. For qualitative data, students' notes were used in the Diary tool, present in the two editions of the course; the open field of the 2nd online questionnaire. edition and the transcribed text of a focus group carried out with 6 course participants, after the completion of the first edition. For analysis of qualitative data, the NVIVO® software was used, with which 9 categories were built. The quantitative analysis indicated that the perception of the Training Course for Tutors by the participants was positive, in all dimensions. The strengths of the course seemed to be related to the performance of tutoring and didactic material, the time devoted to the elaboration of tasks being considered as one of the weaknesses. Through the qualitative analysis, the comments were also satisfactory and more references were made regarding the fulfillment of the course objectives and the difficulties, criticisms and suggestions. Have participated in the course added experiences that add to the image and expectation that a teacher has for distance education. Considering that the course was intended to guide participants in relation to the role of a tutor in distance education, the vast majority of participants considered themselves able, at the end of the course, to act as a tutor in distance courses, in topics of their own domain. More studies are needed in relation to distance education and the role of the tutor, so that they bring reflections on this theme, so necessary to guarantee the quality of distance education and to contribute to the greater recognition of this professional.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.