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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.108.2020.tde-06072020-100534
Document
Author
Full name
Antonio Carlos Cardoso Galante
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Araujo, Maria Ercilia de (President)
Carrer, Fernanda Campos de Almeida
Junqueira, Simone Rennó
Pucca Junior, Gilberto Alfredo
Title in Portuguese
Educação Popular em Saúde traçando linhas de conhecimento em Ilhabela: ferramentas de Análise Institucional desenhando processos de trabalho
Keywords in Portuguese
Análise Institucional
Atenção Primária em Saúde
Educação Popular em Saúde
Políticas públicas em saúde
Abstract in Portuguese
A compreensão do fenômeno -educar? na composição de uma vida saudável, integra cada vez mais a condição necessária da formação do indivíduo. As estratégias para viabilizar ações de promoção da saúde são reorganizadas nos serviços de saúde, especialmente na Atenção Primária em Saúde. O governo, instituições e grupos comunitários passam a ser determinantes para garantir a atenção à saúde. A visualização brasileira desse contexto carece de uma apropriação do lado teórico para o prático, e as políticas públicas devem direcionar programas, planos e projetos nesse sentido. O projeto -Professor Saúde?, em Ilhabela, foi executado no decorrer do ano de 2017 e desenvolvido pela equipe Salmão da Unidade Básica de Saúde da Água Branca e a escola José Benedito de Moraes, seguindo o Projeto Político-Pedagógico, onde a interação profissional de saúde, da educação, educandos e responsáveis foi conjugada em atividades educativas na unidade escolar conforme as demandas indicadas pelo Conselho Escolar e educadores. Durante as atividades de Educação Popular em Saúde (EPS) foi construído um Portfólio Reflexivo Coletivo com relatos e indicações dos sujeitos envolvidos direta ou indiretamente no projeto. Foram inseridos 14 profissionais da Secretaria de Saúde e um membro do Conselho Municipal Sobre Drogas em 14 atividades/temas no período letivo, com três tipos de público alvo: professores, responsáveis e educandos. A experiência adquirida nesse processo de trabalho fomentou no presente projeto de pesquisa. Objetivo: identificar processos de EPS em busca da integralidade da assistência na atenção à saúde, nas opções pedagógicas, ideias e inovações, nas atribuições dos profissionais de saúde, a parceria intersetorial da Educação e Saúde e a vinculação à construção do potencial emancipatório do conhecimento popular do processo saúde-doença. Metodologia: foi empregada uma pesquisa qualitativa através de uma Análise Institucional em métodos de entrevistas individuais com um roteiro de perguntas semiestruturadas, abertas. Com uma amostragem por conveniência de 27 sujeitos, sendo dezoito da Saúde e nove da Educação, o método Análise de Discurso foi empregado para as análises das entrevistas, enquanto a Análise Temática de Conteúdo interpretou as representações do Portfólio Reflexivo Coletivo. Resultados: foi evidenciada uma fragilidade na concepção de políticas públicas na prevenção de doenças e promoção à saúde no município de Ilhabela. Dentre as causas para esta fragilidade destaca-se: (i) a falta de interação das pastas da Educação e da Saúde; (ii) o fraco conhecimento da população sobre sua saúde e sua consequente vulnerabilidade; (iii) as poucas ideias e inovações sobre o tema educar em saúde; (iv) a pseudo-realização do cumprimento das atribuições profissionais em conhecimento das demandas de saúde da comunidade e; (v) diversos entraves da execução de processos educacionais, embora haja um início de apropriação da questão educacional. Conclusão: a observação da reprodução de um modelo fragmentado e difundido com a leitura biomédica começa a ser repensado em transformações, em exemplos e envolvimentos de atenção à saúde e formulação de políticas públicas de saúde institucionais. Esse caminho foi apresentado para viabilizar a mudança de antigos paradigmas. As várias ações e intervenções executadas durante esta pesquisa fomentou em uma Análise Institucional de um processo reflexivo de profissionais da saúde relacionado ao educar em saúde. Um produto na forma de uma lei municipal intitulada -Atenção à Saúde nas Escolas? foi elaborado e desenvolvido pelo pesquisador e aprovado pela Câmara Municipal de Ilhabela durante esse projeto.
Title in English
Popular Health Education building knowledge lines in Ilhabela: Institutional Analysis tools designing work processes
Keywords in English
Institutional Analyze
Popular health education
Primary health care
Public policies in health
Abstract in English
Understanding the phenomenon "education" in the composition of a healthy life increasingly integrates the necessary condition of the formation of the individual. Strategies to enable health promotion actions are reorganized in health services, especially in Primary Health Care. Government, institutions and community groups become crucial to ensure health care. The Brazilian visualization of this context needs to be appropriated from the theoretical to the practical side, and public policies should direct programs, plans and projects accordingly. The -Health Teacher? project, in Ilhabela, was implemented during 2017 and was developed by the Salmon team of the Água Branca Basic Health Unit and the José Benedito de Moraes school, following the Political-Pedagogical Project, where (professional interaction) the interaction between Health professionals, educators, students and guardians was combined in educational activities in the school unit as the demands indicated by the School Board and educators. During the activities of Popular Health Education (PHE) a Collective Reflective Portfolio was built with reports and indications of the subjects directly or indirectly involved in the project. Fourteen professionals from the Secretariat of Health and one member of the Municipal Council on Drugs were inserted in 14 activities / themes during the academic period, with three types of target audience: teachers, guardians and students. The experience gained in this work process has fostered the present research project. Objective: To identify PHE processes in search of comprehensive health care assistance, pedagogical options, ideas and innovations, the attributions of health professionals, the intersectoral partnership of Education and Health and the link to the construction of the emancipatory potential of popular knowledge of the health-disease process. Methodology: A qualitative research through an Institutional Analysis was used in individual interview methods with a script of semi-structured, open questions. With a convenience sample of 27 subjects, eighteen from Health and nine from Education, the Discourse Analysis method was used for interview analysis, while Thematic Content Analysis interpreted the representations of the Collective Reflective Portfolio Results: there was a weakness in the conception of public policies in disease prevention and health promotion in the municipality of Ilhabela. Among the causes for this fragility are: (i) lack of interaction between Education and Health folders; (ii) the poor knowledge of the population about their health and its consequent vulnerability; (iii) the few ideas and innovations on health education; (iv) the pseudo-accomplishment of the fulfillment of the professional attributions in knowledge of the health demands of the community and; (v) several obstacles to the execution of educational processes, although there is a beginning of appropriation of the educational issue. Conclusion: The observation of the reproduction of a fragmented and widespread model with biomedical reading is beginning to be rethought in transformations, examples and health care involvement and formulation of institutional public health policies. This path was presented to enable the change of old paradigms. The various actions and interventions performed during this research fostered an Institutional Analysis of a reflective process of health professionals related to health education. A product in the form of a municipal law entitled -Health Care in Schools? was drafted and developed by the researcher and approved by Ilhabela City Council during this project.
 
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Publishing Date
2020-09-15
 
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