• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.107.2022.tde-21082023-091158
Document
Author
Full name
Mariana Cardoso Zimmermann
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Trentini, Flavia (President)
Belaidi, Rabah
Celli Junior, Umberto
Pereira, Mayara Luiza
Title in Portuguese
A resolução de conflitos referente a standards privados de medidas sanitárias e fitossanitárias aplicadas a produtos agrícolas na hipótese de impacto ao livre comércio internacional
Keywords in Portuguese
Acordos comerciais preferenciais
Medidas sanitárias e fitossanitárias
Meios de resolução de conflito
Padrões e atores privados
Abstract in Portuguese
As medidas sanitárias e fitossanitárias são exceções ao livre comércio internacional. Trata-se de barreiras não tarifárias com previsão no Acordo Geral de Tarifas e Comércio (GATT) e no Acordo sobre medidas sanitárias e fitossanitárias da Organização Mundial do Comércio (OMC) para a proteção da saúde e vida humana, vegetal e animal. Visa assegurar a soberania nacional de um país membro da OMC quanto ao consumo seguro e saudável de alimentos. Todavia, para que as medidas sanitárias e fitossanitárias não sejam aplicadas de forma discricionária e restrinjam injustificadamente o comércio internacional, a OMC impõe requisitos aos países membros para a utilização dessas medidas, como o fundamento em princípio científico e o incentivo à adoção de padrões internacionais desenvolvidos por organizações internacionais. Entretanto, há a omissão na regulação de medidas sanitárias e fitossanitárias baseadas em standards privados, bem como a aplicação dessas medidas por atores não governamentais que pode gerar interferência e restrição ao comércio internacional. O mecanismo de solução de controvérsia da OMC, portanto, não pode ser acionado contra atores privados e/ou padronizações privadas. Por outro lado, tende-se em consequência da nova governança global, principalmente na governança em food safety, a proliferação no comércio internacional da atuação de atores privados no desenvolvimento de padrões privados e na aplicação de medidas sanitárias e fitossanitárias. Analisa-se se a omissão no Acordo da OMC poderia ser suprida por disposições em acordos comerciais preferencias. Para tanto, é feito o estudo de caso do Acordo comercial entre União Europeia e Mercosul.
Title in English
Sanitary and phytosanitary measures dispute settlement mechanism applied on agricultural products on the free international trade hypothesis
Keywords in English
Dispute settlement mechanism
Preferential trade agreements
Private patterns and actors
Sanitary and phytosanitary measure
Abstract in English
The sanitary and phytosanitary measures are exceptions to the free international trade. They are non-tariff barriers according to the General Agreement on Tariffs and Trade (GAAT) and to the World Trade Organization (WTO) Sanitary and Phytosanitary Measures (SPS) Agreement in order to protect human, vegetal and animal life and health. It seeks to ensure the WTO members national sovereignty as regards the safe and healthy food consumption. Nonetheless, so that the sanitary and phytosanitary measures do not be applied in a discretionary manner, and so that they do not unduly restrict the international trade, WTO imposes its members requirements for use those measures, such as they scientific basis and the incentive to adopt international patterns developed from international organizations (international organizations patterns). However, there is omission by sanitary and phytosanitary measures regulation if they are based on private standards, as well as their applicability by non-governmental actors, which is able to result in international trade interference and constraint. Consequently, the WTO dispute settlement mechanism cannot be applied against private actors and/or private standards. On the other hand, as a new global governance consequence, mainly food safety governance, the act of private actors in the private patterns development and in the sanitary and phytosanitary measures applicability tend to increase. It analyzes if provisions of preferential trade agreements could overcome the WTO Agreement omission. For this purpose, it studies the trade Agreement between European Union and Mercosur cases.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Release Date
2024-10-07
Publishing Date
2023-08-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.