• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.106.2021.tde-20042021-075003
Document
Auteur
Nom complet
Rodrigo Machado
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Sorrentino, Marcos (Président)
Ferreira, Lucia da Costa
Furlan, Sueli Angelo
Manzochi, Lucia Helena
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal
Raimundo, Sidnei
Titre en portugais
Educação ambiental e contra-hegemonia na gestão de unidades de conservação: contribuições em diálogo com categorias de Antonio Gramsci
Mots-clés en portugais
Antonio Gramsci; Educação Ambiental; Contra-hegemonia; Unidades de Conservação; Conselhos Gestores
Resumé en portugais
A presente tese resulta de pesquisa sobre aproximações com categorias conceituais de Antonio Gramsci e possíveis contribuições à Educação Ambiental (EA) na gestão de Unidades de Conservação (UC). Perguntou-se: como subsidiar a EA para que compreenda a UC como espaço de ensino-aprendizagem em perspectiva crítica e incida na regulação e emancipação desses territórios? Hipoteticamente, a EA pode contribuir para a UC se tornar um vértice de transformações socioambientais no território. Subsidiada por categorias analíticas presentes na obra de Gramsci qualificaria a participação social nos Conselhos de UC para: apreensão crítica da realidade socioambiental; elaboração de perspectiva contra-hegemônica; incidência em políticas públicas. Metodologicamente houve: pesquisa teórica sobre categorias gramscianas; e sobre a potência da EA contribuir para a atribuição de sentidos críticos à atuação das UC e seus Conselhos; pesquisa ex post facto (documental, observação participante, grupo focal) sobre experiência de EA na gestão de UC. Identificou-se evidências de contribuições da EA para se desenvolver práxis contra-hegemônica a partir dos Conselhos que também expressam desafios no âmbito do Estado Integral, partindo da inspiração do pensamento gramsciano.
Titre en anglais
Environmental Education and Counter-hegemony in the management of Protected Areas: contributions in dialogue with categories by Antonio Gramsci
Mots-clés en anglais
Antonio Gramsci; Environmental Education
Counter-hegemony; Protected Areas; Management Councils
Resumé en anglais
The present thesis results from research on approximations with conceptual categories by Antonio Gramsci and possible contributions to Environmental Education (EE) in the management of Protected Areas (AP). It was asked: how to subsidize the EE to understand the AP as a teaching-learning space in a critical perspective and interfere on the regulation and emancipation of these territories? Hypothetically, EE can contribute to AP becoming a vertex of social and environmental transformations in the territory. Subsidized by analytical categories present in the Gramscis work would qualify social participation in the AP Councils for: critical apprehension of the social and environmental reality; elaboration of a counter-hegemonic perspective; impact on public policies. Methodologically, there was: theoretical research on Gramscian categories; and on the power of EE to contribute to the attribution of critical meanings to the performance of the AP and their Councils; ex post facto study (documentary, participant observation, focus group) on EE exeperience in AP management. Evidence of EE contributions was identified to develop counter-hegemonic praxis from the Councils that also express challenges within the scope of the Integral State, starting from the inspiration of Gramscian thinking.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Tese_RMACHADO_VC.pdf (4.03 Mbytes)
Date de Publication
2021-05-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.