• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.106.2021.tde-20042021-075003
Documento
Autor
Nombre completo
Rodrigo Machado
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2021
Director
Tribunal
Sorrentino, Marcos (Presidente)
Ferreira, Lucia da Costa
Furlan, Sueli Angelo
Manzochi, Lucia Helena
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal
Raimundo, Sidnei
Título en portugués
Educação ambiental e contra-hegemonia na gestão de unidades de conservação: contribuições em diálogo com categorias de Antonio Gramsci
Palabras clave en portugués
Antonio Gramsci; Educação Ambiental; Contra-hegemonia; Unidades de Conservação; Conselhos Gestores
Resumen en portugués
A presente tese resulta de pesquisa sobre aproximações com categorias conceituais de Antonio Gramsci e possíveis contribuições à Educação Ambiental (EA) na gestão de Unidades de Conservação (UC). Perguntou-se: como subsidiar a EA para que compreenda a UC como espaço de ensino-aprendizagem em perspectiva crítica e incida na regulação e emancipação desses territórios? Hipoteticamente, a EA pode contribuir para a UC se tornar um vértice de transformações socioambientais no território. Subsidiada por categorias analíticas presentes na obra de Gramsci qualificaria a participação social nos Conselhos de UC para: apreensão crítica da realidade socioambiental; elaboração de perspectiva contra-hegemônica; incidência em políticas públicas. Metodologicamente houve: pesquisa teórica sobre categorias gramscianas; e sobre a potência da EA contribuir para a atribuição de sentidos críticos à atuação das UC e seus Conselhos; pesquisa ex post facto (documental, observação participante, grupo focal) sobre experiência de EA na gestão de UC. Identificou-se evidências de contribuições da EA para se desenvolver práxis contra-hegemônica a partir dos Conselhos que também expressam desafios no âmbito do Estado Integral, partindo da inspiração do pensamento gramsciano.
Título en inglés
Environmental Education and Counter-hegemony in the management of Protected Areas: contributions in dialogue with categories by Antonio Gramsci
Palabras clave en inglés
Antonio Gramsci; Environmental Education
Counter-hegemony; Protected Areas; Management Councils
Resumen en inglés
The present thesis results from research on approximations with conceptual categories by Antonio Gramsci and possible contributions to Environmental Education (EE) in the management of Protected Areas (AP). It was asked: how to subsidize the EE to understand the AP as a teaching-learning space in a critical perspective and interfere on the regulation and emancipation of these territories? Hypothetically, EE can contribute to AP becoming a vertex of social and environmental transformations in the territory. Subsidized by analytical categories present in the Gramscis work would qualify social participation in the AP Councils for: critical apprehension of the social and environmental reality; elaboration of a counter-hegemonic perspective; impact on public policies. Methodologically, there was: theoretical research on Gramscian categories; and on the power of EE to contribute to the attribution of critical meanings to the performance of the AP and their Councils; ex post facto study (documentary, participant observation, focus group) on EE exeperience in AP management. Evidence of EE contributions was identified to develop counter-hegemonic praxis from the Councils that also express challenges within the scope of the Integral State, starting from the inspiration of Gramscian thinking.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Tese_RMACHADO_VC.pdf (4.03 Mbytes)
Fecha de Publicación
2021-05-07
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.