• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2021.tde-18102021-094342
Document
Auteur
Nom complet
Monica Iafrate
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Magalhães, Ana Gonçalves (Président)
Bottallo, Marilucia
Simioni, Ana Paula Cavalcanti
Titre en portugais
Dos Salões de Arte Contemporânea à Pinacoteca Municipal de São Caetano do Sul: os caminhos e descaminhos de uma coleção de arte (1967 a 2002)  
Resumé en portugais
A presente dissertação tem como objetivo estudar a coleção de obras de arte reunidas através da realização dos Salões de Arte Contemporânea de São Caetano do Sul, levados a cabo entre 1967 e 1988. O conjunto que compõe o núcleo inicial do acervo da Pinacoteca Municipal da Fundação Pró-Memória de São Caetano do Sul. Este estudo se baseou em duas linhas teóricas, que versam sobre os Estudos de proveniência e os processos de musealização da arte contemporânea. Através dele foi possível vislumbrar os caminhos da política cultural que instituiu os salões de arte no município analisado, e as razões da opção pela arte contemporânea de então, um movimento vanguardista que correspondia à identidade que se estava a construir para a cidade. Na segunda parte do trabalho, problematizamos a musealização da arte contemporânea, considerando os aspectos impostos pela materialidade e pela poética contemporâneas, já que estas afetam a conservação e a preservação das obras. Também através da análise dos salões realizados conseguimos reconstituir a coleção que teria sido formada pelos prêmios-aquisição e compará-la ao acervo que sobreviveu, além de tratarmos do hiato formado entre a realização do último Salão de Arte Contemporânea (1988) e a inauguração da Pinacoteca Municipal (2002).
Titre en anglais
From the Contemporary Art Salons to the Municipal Pinacoteca of São Caetano do Sul: the paths and deviations of an art collection (1967 a 2002).
Mots-clés en anglais
Contemporary Art Salon; Municipal Pinacoteca of São Caetano do Sul; São Caetano do Sul Pro-Memory Foundation; Provenance Research; Musealization.
Resumé en anglais
This dissertation aims to study the collection of works of art gathered through the realization of the Contemporary Art Salons of São Caetano do Sul, carried out between 1967 and 1988. The set that forms the initial core of the Foundation's Municipal Pinacoteca collection Pró-Memória de São Caetano do Sul. This study was based on two theoretical lines which deal with the provenance reserach and the musealization processes of contemporary art. Through it, it was possible to glimpse the paths of the cultural policies that instituted the art salons in the analyzed city, and the reasons for opting for contemporary art at the time, an avant-garde movement that corresponded to the identity that was being built for the city. In the second part of the study, we discuss the musealization of contemporary art, considering the aspects imposed by contemporary materiality and poetics, as these affect the conservation and preservation of the works. Also through the analysis of the exhibitions, we were able to reconstitute the collection that would have been formed by the prêmios-aquisição and compare it to the collection that survived, as well as dealing with the gap formed between the last Contemporary Art Salon (1988) and the inauguration of the Municipal Pinacoteca (2002).
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-10-18
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.