• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2023.tde-12122023-100735
Document
Author
Full name
Ana Carolina Pais Pellegrini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Silva, Fabiola Andrea (President)
Carneiro, Carla Gibertoni
Lima Filho, Manuel Ferreira
Title in Portuguese
Imagens dos asuriní do Xingu: curadoria do acervo fotográfico de um povo indígena amazônico
Keywords in Portuguese
Asuriní do Xingu
coleção
curadoria
fotografia
materialidade
Abstract in Portuguese
Este projeto de mestrado consiste na apresentação de uma proposta teóricometodológica de curadoria do acervo fotográfico produzido pela Prof.ª Dr.ª Fabíola Andréa Silva, do Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo (MAE-USP), no contexto das pesquisas realizadas, desde os anos 1990, com o povo indígena Asuriní do Xingu. Entende-se, nesta pesquisa, a curadoria enquanto uma cadeia operatória de procedimentos de salvaguarda e comunicação (BRUNO, 2008), de modo que as ações curatoriais estão ordenadas em três etapas sequenciais: inventário, tratamento e acondicionamento dos objetos fotográficos. O acervo é formado por aproximadamente dezessete mil fotografias, que podem ser divididas em três tipos de objeto: ampliações de fotografias tradicionais (SOUZA E SILVA, 2011), negativos fotográficos e fotografias digitais. Com base em uma bibliografia crítica à secundarização das fotografias nas práticas museológicas tradicionais dos museus de arqueologia e etnologia (EDWARDS, 2001, 2019), que priorizam a musealização dos objetos de outra natureza (cerâmicos, líticos, têxteis, etc.) em detrimento das fotografias, é discutida neste trabalho a importância da patrimonialização e das ações de salvaguarda e comunicação orientadas para esse tipo de acervo. Dessa forma, a análise dos materiais fotográficos é orientada pela sua performatividade material (MORTON, 2018) e participação ativa no ecossistema (EDWARDS, 2019) dos museus. Assumindo que a fotografia também possui qualidades documentais, conclui-se que a hibridização entre diretrizes museológicas e arquivísticas na gestão de acervos fotográficos pode ser um caminho frutífero para a curadoria de coleções fotográficas produzidas por cientistas em suas pesquisas de campo.
Title in English
Images of the Asurini do Xingu people: Curating the photographic collection of an indigenous Amazonian people
Keywords in English
Asuriní do Xingu
Collection
Curating
Materiality
Photography
Abstract in English
This project consists on the presentation of a theoretical and methodological propositions for curating the photographic collection produced by Professor Fabíola Andréa Silva, from the Museum of Archeology and Ethnology of the University of São Paulo (MAEUSP), on the context of the accomplished research, since the 1990s, with the Asuriní do Xingu indigenous people. In this research, curating is understood as an operative chain of safeguarding and communication procedures (BRUNO, 2008), so that curatorial actions are organized into three sequential stages: inventory, treatment and repository of the photographic objects. The collection encompass, approximately, seventeen thousand photographs, which can be divided into three types of objects: traditional photographs (SOUZA E SILVA, 2011), negatives-photographics and digital photographs. Based on a critical bibliography on the secondaryization of photographs in the traditional museological practices of archeology and ethnology museums (EDWARDS, 2001, 2019), which prioritize the musealization of objects (ceramic, lithic, textile, etc.) obtained in field research in detriment of photographs. This work discusses the importance of patrimonialization, safeguarding and communication actions aimed at this type of collection. Thus, the analysis of photographic materials is guided by their material performance (MORTON, 2018) and active participation in the ecosystem (EDWARDS, 2019) of museums. Assuming that photography also has documentary qualities, it is concluded that the hybridization between museological and archival guidelines in the management of photographic collections can be a fruitful path for curating photographic collections produced by scientists in their field research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.