• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2016.tde-05012016-145604
Document
Author
Full name
Felipe Alves Elias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Landim, Maria Isabel Pinto Ferreira (President)
Cury, Marília Xavier
Guerra, Cástor Cartelle
 
Title in Portuguese
Iconografia paleontológica em narrativas de exposições de História Natural
Keywords in Portuguese
Comunicação museal
Exposições
Iconografia paleontológica
Museus de História Natural
Paleontografia
Abstract in Portuguese
Esta investigação propõe caracterizar a incorporação da informação paleontológica nas narrativas expositivas em museus de história natural por meio da utilização de imagens. A iconografia paleontológica, vulgarmente referenciada como "paleoarte", é contextualizada na esfera do objeto museal. Objetiva-se aqui a caracterização do estado-de-arte das técnicas e modalidades iconográficas aplicadas às narrativas expositivas. Para tanto, três casos distintos são analisados: o do Museu Americano de História Natural (Estados Unidos), o do Museu da Evolução da Academia Polonesa de Ciências (Polônia) e o do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo (Brasil). Além de aspectos ligados à materialidade, técnicas artísticas, precisão e escala, foram investigadas a proporção de sua inserção na composições das expografias, bem como as expectativas curatoriais em relação a sua contribuição comunicacional para as narrativas expositivas. Apesar de notáveis diferenças entre todas as instituições investigadas, evidenciamos a convergência da iconografia paleontológica - especialmente a paleontografia, uma abordagem sofisticada que combina técnica artística e epistemologia científica - como um recurso estratégico adotado pelos museus na comunicação de conceitos paleontológicos complexos para o grande público. Esta pesquisa também evidenciou que para além das decisões conceituais, a concepção, formulação e aplicação da iconografia paleontológica em exposições de história natural são diretamente influenciadas pelas políticas de comunicação institucional, enfrentam desafios práticos e são suscetíveis a restrições financeiras. Esta análise, que oferece possibilidades a desdobramentos futuros de pesquisa, busca oferecer subsidio para o planejamento de exposições em museus de história natural, de modo a contribuir à consolidação dessas instituições como espaços privilegiados para o diálogo e a prática da educação para a ciência, para a preservação do patrimônio e para a sustentabilidade.
 
Title in English
Paleontological iconography in narratives of Natural History exhibitions
Keywords in English
Exhibitions
Museum communication
Natural History Museums
Paleontography
Paleontological iconography
Abstract in English
This research proposes to characterize the incorporation of paleontological information in natural history museums exhibition narratives through the use of images. The paleontological iconography, commonly referred to as "paleoart", is contextualized in the realm of the museum object. The goal is featuring the techniques and iconographic modalities state-of-art applied in exhibition narratives. Three different cases are being analyzed: the American Museum of Natural History (United States), the Museum of Evolution of the Polish Academy of Sciences (Poland) and the Museum of Zoology of the University of São Paulo (Brazil). Besides aspects of iconography's materiality, artistic techniques, accuracy and scale, it was investigated the proportion of its insertion in expography compositions, as well as the curatorial goals regarding its communication contribution to exhibition narratives. Despite notable distinctions between all the institutions investigated, we evidenced the convergence of the paleontological iconography - especially the paleontography, a sophisticated approach that combines artistic technique and scientific epistemology - as a strategic resource of museum exhibitions to assist the communication of high complex paleontological concepts to broader audiences. This research also evidenced that in addition to conceptual decisions, the design, making and implementation of paleontological iconography in natural history exhibitions are direct influenced by institutional communication policies, face practical challenges and are susceptible to financial constraints. This analysis, which offers possibilities for future research developments, intends to provide subsidies for exhibitions planning at natural history museums, to contribute to their consolidation as privileged spaces for dialogue and the practice of education for science, for heritage preservation and sustainability.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-03-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors.
CeTI-SC/STI
© 2001-2024. Digital Library of Theses and Dissertations of USP.