• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2019.tde-03012019-113149
Document
Auteur
Nom complet
Eduardo Polidori Villa Nova de Oliveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2018
Directeur
Jury
Marins, Paulo César Garcez (Président)
Pitta, Fernanda Mendonça
Squeff, Letícia Coelho
Titre en portugais
"Fundação de São Vicente", de Benedito Calixto: composição, musealização e apropriação (1900-1932)
Mots-clés en portugais
Benedito Calixto
IV Centenário do Descobrimento do Brasil
Museu Paulista
Pintura Histórica
Primeira República
Resumé en portugais
Essa pesquisa elege a pintura "Fundação de São Vicente", de Benedito Calixto, como objeto de estudo. Incorporada ao acervo do Museu Paulista após ser inaugurada nas comemorações do IV Centenário do Descobrimento do Brasil em São Vicente, a obra representa o encontro entre portugueses e indígenas para a fundação da capitania de São Vicente, em 1532. Elaborada em grande formato, essa pintura histórica musealizada se alinha ao processo de construção imaginária no início do regime republicano e estimula uma visão tributária de projetos intelectuais que, por sua vez, disputam simbolicamente a memória sobre o passado colonial. Tendo em perspectiva a centralidade dos museus de História e da pintura histórica nas representações coletivas, essa dissertação se dedica a reconstituir seu circuito social a partir da análise de suas condições de encomenda, de elaboração, musealização, exposição e apropriação entre 1900, quando foi inaugurada, a 1932, quando se comemorou o quadricentenário da fundação de São Vicente.
Titre en anglais
"Fundação de São Vicente", by Benedito Calixto: composition, musealization and appropriation (1900 - 1932)
Mots-clés en anglais
4th Centennial of the Discovery of Brazil
Benedito Calixto
First Republic
History painting
Museum of São Paulo
Resumé en anglais
This research elects "Fundação de São Vicente", concluded by Benedito Calixto, as its study goal. The painting was add into the Museu Paulista"s collection after being inaugurated at the commemorations of the fourth centennial of the discovery of Brazil, representing the contact between portugueses and indigenous aiming the foundation of São Vicente colonial settlement in 1532. Elaborated in large dimensions, this history painting is part of the republican political imagination construction policy and stimulates the vision over a specific intellectual project that disputes social memory on the colonial brazilian past. Observing the centrality of museums and history painting to the consolidation of collective representations, the research aims to reconstitutes its social circuit on analysing its ordering, composition, musealization, exhibition and appropriation conditions from its inauguration in 1900 to the commemoration of fourth centennial of the foundation of São Vicente in 1932.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-01-17
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2023. Tous droits réservés.