• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.102.2020.tde-30012020-114938
Document
Author
Full name
Jessica Aline Tardivo
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2019
Supervisor
Committee
Pratschke, Anja (President)
Bizelli, Jose Luiz
Cabral, Renata Campello
Cerávolo, Ana Lúcia
Corato, Aline Coelho Sanches
Vizioli, Simone Helena Tanoue
Title in Portuguese
Educação, memória e cidade: observação e registro cognitivo da paisagem cultural
Keywords in Portuguese
Cidade
Conversação
Educação
Leituras
Memória
Paisagem Cultural
Patrimônio
Percepção
Registro
Abstract in Portuguese
Buscando costurar caminhos interdisciplinares que permitam transitar entre os estudos teóricos e as atividades práticas, os objetivos deste trabalho são: (1) reconhecer as particularidades da paisagem cultural de um lugar; (2) instaurar diálogos sobre a preservação da memória e do patrimônio; e (3) evidenciar possibilidades de formação cultural. A partir desses objetivos, a Tese de doutorado foi estruturada em duas Partes: Leituras, que discorrem sobre a construção teórica, e Registros, que descrevem as etapas de trabalho em campo. Especificamente, na parte 1, Leituras, formada por três capítulos, o estudo se dispõe a compreender a formação e o registro da percepção acerca da cidade e do seu patrimônio, as abordagens e políticas para educação cultural e as possibilidades de uso de meios e recursos digitais para ambos os processos. A parte 2, Registros, apresenta a metodologia, a estruturação, a aplicação e a análise de uma estratégia educativa, elaborada para a observação e mapeamento cognitivo da cidade. Implementada de forma experimental em Brotas, interior do estado de São Paulo, e aplicada entre vinte alunos do ensino fundamental, a estratégia educativa foi baseada, especialmente, nos conceitos da Teoria da Conversação e nas etapas de Educação Patrimonial. O experimento, denominado Olhares de Brotas, permitiu reconhecer o valor histórico, estético e cultural do lugar por meio da comunicação e da partilha de saberes entre os alunos participantes, os moradores da cidade e um grupo de pesquisadores do Instituto de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. A troca de saberes direcionou a produção de representações gráficas digitais e textuais da paisagem cultural, que narraram de forma sensível a percepção de cada aluno sobre Brotas. Observou-se que as representações, quando expostas no espaço público, despertaram a memória afetiva dos moradores e construíram uma ponte de reflexões sobre o cuidado e a preservação do lugar.
Title in English
Education, memory and city: observation and cognitive record of the cultural landscape
Keywords in English
City
Conversation
Cultural landscape
Education
Heritage
Memory
Perception
Registries
Abstract in English
Search Aiming to sew interdisciplinary paths that allow the transition between theoretical studies and practical activities, the goals of this work are (1) to recognize the particularities of the cultural landscape of a place, (2) to establish dialogues about the preservation of memory and heritage, and (3) include possibilities for cultural formation. The Phd Thesis was divided into two Parts: Readings, which discuss the theoretical construction, and Records, which describing the stages of fieldwork. Specifically, in Part 1, Readings, consisting of three chapters, the study is designed to understand: the formation and recording of perception about the city and its heritage; approaches and policies for cultural education; and the possibilities of using digital media and resources for both processes. Part 2, Records, presents the methodology, structure, application and analysis of an educational strategy designed for the observation and cognitive mapping of the city. Experimentally implemented in Brotas, in the interior of the state of São Paulo, and applied to twenty elementary students, the educational strategy was based especially on the concepts of Conversation Theory and in the stages of Heritage Education. The experiment Olhares de Brotas allowed to recognize the historical, aesthetic and cultural value of the place, through communication and sharing of knowledge between the participating students, the city residents and a group of researchers from the Institute of Architecture and Urbanism of the University of São Paulo. This exchange of knowledge directed the production of digital and textual graphical representations of the cultural landscape, which narrated sensitively the perception of each student about Brotas. These representations, when exposed in the public space aroused the affective memory of the residents and build a bridge of reflections on the care and preservation of the place.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-02-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.