• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.102.2018.tde-17042018-154833
Document
Author
Full name
Elaine Saraiva Calderari
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2018
Supervisor
Committee
Alves, Manoel Antonio Lopes Rodrigues (President)
Alberto, Klaus Chaves
Andrade, Carlos Roberto Monteiro de
Felipe, Joel Pereira
Gonçalves, Luciana Marcia
Title in Portuguese
(Des) Continuidades e rupturas nos espaços urbanos contemporâneos : reflexões sobre o papel dos novos campi universitários
Keywords in Portuguese
Campus universitário
Dimensões socioespaciais
Escalas
Espaço urbano contemporâneo
Universidade
Abstract in Portuguese
O presente trabalho apresenta o papel sociocultural dos espaços universitários, levando em consideração sua estrutura e/ou instalações físicas ou seu formato de campi universitários de uso público (ou de domínio público) como equipamentos urbanos estratégicos, compreendendo sua interface com a produção do espaço urbano contemporâneo. A cidade é apontada como bem público, entendimento esse que perpassa pela definição do que é condição pública, vista como a construção de uma multiplicidade de condições físico-espaciais, culturais, sociais e políticas que, no espaço urbano contemporâneo, são sobrepostas e entrelaçadas na tentativa de promover a articulação dos usos e das funções cotidianas para garantir os laços de pertencimento na construção da cidadania. O trabalho está estruturado em quatro eixos. No Eixo 1, é abordada a CIDADE e sua interface com a UNIVERSIDADE, apontando-se a necessidade de entendimento das ideologias que nortearam a criação da primeira e da segunda, como também sua realidade na contemporaneidade, agora com novas formas de produção do urbano. No Eixo 2, tratou-se da UNIVERSIDADE e da formação/estruturação dos chamados CAMPI UNIVERSITÁRIOS e de seus processos de CONTINUIDADE E RUPTURA, de forma a identificar o processo histórico de sua trajetória urbana. No Eixo 3, analisaram-se OS CAMPI UNIVERSITÁRIOS E OS ESPAÇOS PÚBLICOS, apresentando-se uma série de questões contemporâneas que envolvem a UNIVERSIDADE e seus CAMPI UNIVERSITÁRIOS, identificando PROBLEMATIZAÇÕES e TENDÊNCIAS por meio de experiências que se apresentamcomo vanguardistas e como novos modelos de espaços universitários para a cidade. Por fim, o Eixo 4 aponta reflexões acerca das POTENCIALIDADES E PERSPECTIVAS que envolvem a UNIVERSIDADE (representada pelos seus CAMPI UNIVERSITÁRIOS) e a CIDADE no processo de implantação de alguns desses campi no contexto de aplicação do plano Reuni no Brasil, analisando-se algumas experiências. Como resultados da pesquisa são apontadas as relações de acesso e propriedade, como as de pertencimento e apropriação, para a identificação das potencialidades dos espaços universitários para promover a ativação e o domínio público, em que a atuação das dimensões socioespaciais e as escalas de intervenção são identificadas como essenciais pelas influências e pelos impactos gerados na conformação espacial dos espaços públicos e de domínio público, compreendendo suas principais tensões e conexões com a produção da cidade contemporânea.
Title in English
(Dis) Continuities and ruptures in contemporary urban spaces. Reflections on the role of new university campi
Keywords in English
Contemporary urban space
Scales
Socio-spatial dimensions
University
University campus
Abstract in English
This work presents the sociocultural role of university spaces, considering their structure and/or physical facilities or the format of university campi for public use (or public domain) in strategic urban developments, and their interface with the production of contemporary urban space. The city is designated as a public good, an understanding which embraces the definition of what a public entity is. It is seen as the multiplicity of physico-spatial, cultural, social, and political conditions that, in contemporary urban space, are superimposed and intertwined in an attempt to promote its daily use and guarantee bonds of belonging for the formation of citizenship. This work is structured along four axes. Axis 1 approaches the CITY and its interface with the UNIVERSITY, pointing out the need to understand the ideologies that guided the creation of both, as well as its reality in the contemporary world, now with new forms of urban production. Axis 2 focuses on the UNIVERSITY and the formation/structuring of the so-called UNIVERSITY CAMPI and processes of CONTINUITY AND RUPTURES in order to identify historical processes of their urban trajectory. In Axis 3, we analyze UNIVERSITY CAMPI AND PUBLIC SPACES by presenting a series of contemporary issues that involve the UNIVERSITY and its CAMPI and identify DISCUSSIONS and TRENDS through experiences of university spaces that present themselves as avant-garde and new models for the city. Finally, based on some experiences, axis 4 points out reflections on the POTENTIALS AND PERSPECTIVES for the UNIVERSITY (represented by its CAMPI) and the CITY in the process of implementing some of these campi in the context of the Reuni plan in Brazil. Results of this research consider the relations of access and ownership, such as belonging and appropriation, in order to identify the potential of university spaces to promote and activate these public domains, in which the performance of the social and spatial dimensions and the scales of intervention are identified as essential by the influences and impacts generated in public spaces and public domains, including their main tensions and connections with the production of the contemporary city.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-07-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.