• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.102.2018.tde-01092021-105431
Document
Auteur
Nom complet
Guilherme Vendramini Cuoghi
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Carlos, 2018
Directeur
Jury
Santos, Fabio Lopes de Souza (Président)
Farias, Agnaldo Aricê Caldas
Oliveira, Luiz Sérgio da Cruz de
Sperling, David Moreno
Titre en portugais
Espaços Alternativos em Nova York (1960-1980): rumo a uma nova inserção da arte na sociedade
Mots-clés en portugais
Arte contemporânea
Décadas de 1960 e 1970
Espaços alternativos
Neovanguarda
Nova York
Resumé en portugais
Esta dissertação analisa as distintas maneiras da inserção social da arte experimentadas por alguns grupos e espaços alternativos na cidade de Nova York entre as décadas de 1960 e 1980. Em especial: as cooperativas Fluxhouse (1966-1975) de George Maciunas; a galeria/oficina 112 Greene Street (1970- 1979), o restaurante Food (1971-1974) e a revista Avalanche (1970-1976) de artistas residentes no SoHo; o estúdio/empresa Factory (1962-1984) de Andy Warhol; o Centro de Arte Contemporânea P.S.1 (1976-) de Alanna Heiss; e o evento Times Square Show (1980) organizado pelo grupo Colab. Para isto, este trabalho percorre o contexto político, econômico, urbano e social ao qual se inserem e mergulha nas questões particulares protagonizadas por cada espaço seus anseios, agentes e público-alvo; seus tipos de produção, gestão e subsistência; seus modos ambíguos e plurais de entender a articulação entre arte e sociedade. Através do estudo multifacetado sobre este objeto empírico, o trabalho aponta para um momento decisivo da reestruturação dos circuitos e espaços de produção, divulgação, discussão e lazer, que vão além do campo artístico.
Titre en anglais
Alternative Spaces in New York (1960-1980): Towards a new insertion of art in society
Mots-clés en anglais
1960s and 1970s
Alternative spaces
Contemporary art
Neo-avant-garde
New York
Resumé en anglais
This dissertation analyzes the different ways of the social insertion of the art experimented by some groups and alternative spaces in the city of New York between the 1960s and 1980s. In particular: George Maciunas Cooperative Fluxhouses (1966-1975); 112 Greene Street/Workshop (1970-1979), Food restaurant (1971-1974) and Avalanche (1970-1976) magazine from SoHo resident artists; Andy Warhols studio / company called Factory (1962-1984); Alanna Heisss P.S.1 Center for Contemporary Art (1976-); and Times Square Show (1980), organized by Colab group. For this, this work covers the political, economic, urban and social context to which they are inserted and immerses itself in the particular issues of each space - its desires, agents and target audience; their types of production, management and subsistence; its ambitious and plural ways of understanding a link between art and society. Through the multifaceted study on this empirical object, the work points to a decisive moment of the restructuring of the circuits and spaces of production, dissemination, discussion and leisure, that go beyond the artistic field.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-05-20
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.