• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2020.tde-25062020-112617
Document
Author
Full name
Lucas Bravo Rosin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Leite, Cristiane Kerches da Silva (President)
Barcelos, Márcio
Bichir, Renata Mirandola
Santoro, Paula Freire
Title in Portuguese
Bicicleta e políticas públicas no Brasil: comparando as trajetórias das agendas de políticas cicloviárias em Rio Branco (AC) e São Paulo (SP)
Keywords in Portuguese
Agenda de políticas públicas
Análise comparada
Bicicleta
Interações socioestatais
Políticas cicloviárias
Abstract in Portuguese
Nos últimos anos, a agenda cicloviária ganhou relevância no Brasil. A bicicleta, antes relegada ao uso esportivo e recreativo, passou a ser interpretada como um elemento de políticas públicas de mobilidade urbana. Diversos municípios demonstraram essa mudança de perspectiva por meio da implementação de sistemas cicloviários. Dois municípios em particular se destacaram pela implementação de significativas redes de infraestrutura cicloviária: Rio Branco (AC) e São Paulo (SP). A partir de uma análise de caráter longitudinal e comparada, este trabalho rastreou a trajetória dessas agendas locais à guisa de compará-las com relação às dimensões das ideias, dos atores, das estruturas relacionais e dos encaixes institucionais. Por meio da articulação de diferentes lentes teóricas, foi possível observar variações nos parâmetros estáveis de observação em diferentes contextos históricos e regimes políticos, apesar de apresentarem resultados parecidos em termos de políticas públicas. Observou-se como variados padrões de interação socioestatais, em distintos contextos locais e sob o mesmo tema de agenda, se articularam gerando resultados institucionais semelhante.
Title in English
Bicycle and public policies in Brazil: comparing the trajectories of the bicycle policy agendas in Rio Branco (AC) and São Paulo (SP).
Keywords in English
Bicycle policies
Bike
Comparative analysis
Public policy agenda
Socio-state interactions
Abstract in English
In recent years, the cycling agenda has gained relevance in Brazil. Two municipalities in particular stood out for the implementation of cycling infrastructure networks: Rio Branco (AC) and São Paulo (SP). Based on a longitudinal and comparative analysis, this work traced the trajectory of these local agendas by way of comparing them in relation to the dimensions of ideas, actors, relational structures and institutional settings. Through the articulation of different theoretical lenses, it was possible to observe variations in the stable parameters of observation in different historical contexts and polítical regimes, despite presenting similar results in terms of public policy instruments. It was observed how varied patterns of socio-state interaction, in different local contexts and under the same agenda theme, were articulated, generating similar institutional results
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
rosinlbdissvcorr.pdf (3.94 Mbytes)
Publishing Date
2021-06-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.