• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2021.tde-28062021-175501
Document
Author
Full name
Shaila Regina Herculano Almeida Maximo
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Santos, Emerson Izidoro dos (President)
Braga, Adriana Regina
Guizzo, Bianca Salazar
Guridi, Verónica Marcela
Title in Portuguese
A divulgação científica por crianças: uma comparação de produções no Youtube
Keywords in Portuguese
Criança
Divulgação científica
Vídeos
Youtube
Abstract in Portuguese
A produção de materiais audiovisuais por crianças tem aumentado nos últimos anos e, por isso, as formas de produção de cultura infantil ganharam nova roupagem. No campo da ciência, os vídeos desenvolvidos por crianças e publicados no Youtube poderiam ter, a princípio, o papel de divulgação científica. Mas nem sempre essa é a realidade e as produções podem trazer, na prática, objetivos de outra natureza. Tendo isso em vista, o objetivo dessa pesquisa foi analisar vídeos denominados científicos por seus produtores e que tenham crianças como protagonistas a fim de verificar se seus conteúdos têm o intuito de promover ciência ou se há outros objetivos por trás dessa produção. Foi utilizada a metodologia de estudo de caso na análise e comparação de dois vídeos de canais diferentes, apresentados por crianças, com a temática das ciências da natureza, na rede social Youtube. O conteúdo foi analisado do ponto de vista da análise do discurso, da argumentação e da cultura de mídia. Concluímos que, nos dois casos, as produções estão mais a serviço da autopromoção da criança e da lucratividade com a rede social do que fazendo o papel de divulgação científica. Apesar disso, podem ser utilizados como conteúdo para instigar a curiosidade das crianças e despertar o anseio pela busca de respostas para explicar os fenômenos naturais que as cercam
Title in English
Scientific dissemination by children: a comparison of productions on Youtube
Keywords in English
Child
Science popularization
Videos
Youtube
Abstract in English
The production of audiovisual materials for children has increased in recent years and, therefore, as ways of producing children's culture have gained a new guise. In the field of science, videos shown by children and published on Youtube may, in principle, have the role of scientific dissemination, but this is not always the reality and the productions can bring another objectives. Bearing this in mind, the objective of this work is to analyze videos called scientific by their producers and that present children as protagonists in order to verify if their contents are intended to promote science or if there are other aims behind this production. The case study methodology was used in the analysis and comparison of two videos from different channels, presented by children, with the theme of science, on YouTube social network. The content was analyzed from the point of view of discourse analysis, argumentation and media culture. It was concluded that, in two cases, productions are more a service for the promotion of children and profitability with a social network instead of playing promoting scientific dissemination. Despite this, it can be used as content to instill children's curiosity and to awaken the desire to research for answers to explain the natural phenomena that surround it
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-09-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.