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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2019.tde-21102019-111032
Document
Author
Full name
Felipe Oliveira Campos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Gonçalves, Carlos Henrique Barbosa (President)
Bringel, Breno Marqués
Frederico, Celso
Silveira Junior, Walter Garcia da
Title in Portuguese
Cultura, Espaço e Política: um estudo da Batalha da Matrix de São Bernardo do Campo
Keywords in Portuguese
Batalha da Matrix
Batalha de MCs
Cultura e Política
Hip Hop
São Bernardo do Campo
Abstract in Portuguese
Esta dissertação visa apreender as relações entre cultura, espaço e política na Batalha da Matrix de São Bernardo do Campo, a partir das transformações apresentadas pelo movimento cultural Hip Hop, com foco para o seu elemento MC. Percebe-se que uma nova estética vem sendo desenvolvida por expoentes oriundos das batalhas de MCs, que vêm apresentando uma proliferação por todo o território nacional a partir de circuitos municipais, regionais e estaduais. Argumenta-se que as batalhas se tornaram condição, meio e produto de uma forma de organização sintonizada com as dinâmicas sociais contemporâneas. Com enfoque nos estudos sobre Hip Hop desenvolvidos no Brasil a partir dos contextos da música Rap paulista, e uma abordagem da crítica cultural materialista em aposta na relevância dos Estudos Culturais, visa-se capturar os traços gerais das transformações nas dinâmicas de trabalho e organização do cenário musical radicado no Hip Hop. Ao passo que emergem novas condições para a produção, circulação e consumo da música Rap, traços residuais são mobilizados em sua expressão de pertencimento a uma cultura de rua, negra e periférica. Conforme a cidade de São Bernardo do Campo, em sua particularidade, vivencia a metropolização do espaço, a Batalha da Matrix atua no meio fio de ser tanto um movimento de contornos políticos quanto uma marca - um produto em busca de um mercado consumidor. Entre o espaço físico da praça pública onde ocorre desde maio de 2013, e os espaços virtuais da internet, trava batalhas por legitimidade e visualização, a fim de mobilizar seguidores
Title in English
Culture, Space and Politics: a study of the Battle of the Matrix of São Bernardo do Campo
Keywords in English
Battle of the Matrix
Culture and Politics
Hip Hop
Rap Battles
São Bernardo do Campo
Abstract in English
This dissertation aims to apprehend the relations between culture, space and politics in the Battle of the Matrix of São Bernardo do Campo, from the transformations presented by the Hip Hop cultural movement, focusing on its MC element. It is noticed that a new aesthetic has been developed by exponents coming from the Rap battles, which have been proliferating throughout the national territory from municipal, regional and state circuits. It is argued that battles have become the condition, medium and product of a form of organization in tune with contemporary social dynamics. Focusing on Hip Hop studies developed in Brazil from the contexts of São Paulo Rap music, and an approach of materialist cultural criticism betting on the relevance of Cultural Studies, we aim to capture the general traits of transformations in the work dynamics and organization of the Hip Hop music scene. As new conditions for the production, circulation and consumption of Rap music emerge, residual traces are mobilized in their expression of belonging to a black and peripheral street culture. As the city of São Bernardo do Campo, in its particularity, experiences the metropolization of space, the Battle of the Matrix acts as a movement of political contours as a trademark - a product in search of a consumer market. Between the physical space of the public square where it has been taking place since May 2013, and the virtual spaces of the internet, it fight battles for legitimacy and visualization in order to mobilize followers
 
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Publishing Date
2019-11-08
 
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