• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2020.tde-18122019-125510
Document
Author
Full name
Lucas Rabello Trindade Pulice
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Magalhães, Valéria Barbosa de (President)
Corrêa, Ricardo Santhiago
Perelmutter, Daisy
Valente, Heloísa de Araújo Duarte
Title in Portuguese
Timbres em trânsito: um estudo sobre identidades, Nordestes e música em São José dos Campos
Keywords in Portuguese
Estudos Culturais
História Oral
Identidade
Migração
Música
Nordeste
Abstract in Portuguese
Este trabalho se desenvolve em torno de dois temas que são eixos centrais para a pesquisa: migração e identidade. Partindo da perspectiva de que vivemos em um contexto pós-moderno, onde os indivíduos mobilizam diversas identidades, o estudo tem o objetivo de entender como musicistas que nasceram em diferentes estados do Nordeste conduziram suas carreiras em São José dos Campos (SP), levando em conta a relação ou não com ritmos nordestinos, suas influências musicais ao longo da trajetória, se uma identidade nordestina é acionada ou não e em quais momentos isso acontece. Diante da imprecisão do conceito de Nordeste cabe a este trabalho reforçar os debates acerca do tema e problematizar questões relevantes ao assunto. A pesquisa propõe também se aprofundar em discussões importantes no campo da música, o cenário musical no âmbito joseense, questões em torno da música como carreira profissional no Brasil e o mercado de trabalho para musicistas. A metodologia da História Oral foi fundamental para a pesquisa, foram entrevistado(a)s nove musicistas e um radialista da cena musical joseense, nordestino(a)s. Da viola à bateria, do trompete ao baixo elétrico, em diferentes sotaques, os entrevistados e entrevistadas apresentam trajetórias diferentes e suas atuações musicais transitam por diversos gêneros reafirmando a heterogeneidade e pluralidade dos Nordestes existentes, contrários aos estereótipos e construções imagético-discursivas sedimentadas sobre a região. O título timbres em trânsito faz referência aos musicistas migrantes que ao migrar transitam entre suas identidades, tal trânsito permeia também a trajetória e o fazer musical dos entrevistados e entrevistadas
Title in English
Timbres in transit: A study on identities, Nordestes and music in São José dos Campos
Keywords in English
Cultural Studies
Identity
Migration
Music
Nordeste
Oral History
Abstract in English
This work develops around two main themes: migration and identity. Based on the perspective that we live in a postmodern context, where individuals mobilize diverse identities, the study seeks to understand how musicians born in Northeastern states of Brazil (Nordeste) conducted their careers in São José dos Campos (SP), considering the relationship or not with rhythms from their homeland, their musical influences along the trajectory and career, whether the Northeastern identity is triggered or not and in which moments this happens. Given the imprecision of the concept of Nordeste, it is up to this work to reinforce the debates about the theme and to problematize relevant issues to the subject. The research also proposes to deepen important discussions in the field of music, the musical scene in São José dos Campos, issues around music as a professional career in Brazil and the job market for musicians. The methodology of Oral History was fundamental to the research, nine musicians and one radio broadcaster of the musical São José scene, all of them from northeastern states of Brazil. From viola to drums, from trumpet to electric bass, in different accents, interviewees present different trajectories and their musical performances go through different genres reaffirming the heterogeneity and plurality of that exists in Northeast of Brazil, contradicting stereotypes and sedimented image-discursive constructions. The title Timbres in transit refers to the migrant musicians that when migrating transits between identities and in their musical performance too
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-01-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.