• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2020.tde-14072020-141854
Document
Auteur
Nom complet
Mailson Vieira de Oliveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Siqueira, Rogério Monteiro de (Président)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Reimão, Sandra Lucia Amaral de Assis
Reis Junior, Antonio
Titre en portugais
Pornochanchada: crítica, gênero e distinção cultural nos anos 1970
Mots-clés en portugais
Censura
Cinema brasileiro
Crítica
Ditadura Militar
Gênero
Imprensa
Pornochanchada
Resumé en portugais
Este trabalho tem por objeto a pornochanchada ao longo dos anos 1970. Nele, procura-se descrever as condições de seu aparecimento e da sua conformação como gênero fílmico. Para tanto, estudou-se, sobretudo em São Paulo, o circuito de sua produção, exibição e recepção tendo como fontes testemunhos de época, material de propaganda como cartazes e releases, anúncios e críticas publicadas em jornais, reações de seu público e de censores que constam em pareceres de então. Assim, pretende-se compreender como a pornochanchada foi construída como categoria de percepção, a partir dos olhares de diversos atores sociais inseridos nesse campo, bem como entender como seu conceito se instrumentalizou no âmbito da crítica, convertendo-se em estratégia de distinção cultural. Ao final, como estudo de caso, analisou-se o filme História que nossas babás não contavam, de 1979, produzido por Aníbal Massaini Neto e dirigido por Oswaldo de Oliveira
Titre en anglais
Pornochanchada: criticism, gender and cultural distinction in the 1970s
Mots-clés en anglais
Brazilian Cinema
Censorship
Criticism
Genre
Military dictatorship
Pornochanchada
Resumé en anglais
This work has the object of pornochanchada throughout the 1970s. It seeks to describe the conditions of its appearance and its conformation as a film genre. To this end, it was studied, especially in São Paulo, the circuit of its production, exhibition and reception having as sources testimonies of the time, advertising material such as posters and releases, advertisements and criticisms published in newspapers, reactions from its audience and censors that appear in opinions of that time. Thus, it is intended to understand how pornochanchada was constructed as a category of perception, from the views of various social actors in this field, as well as to understand how its concept became instrumental in the scope of criticism, becoming a strategy of cultural distinction. In the end, as a case study, we analyzed the film Histórias que nossas babás não contavam, from 1979, produced by Aníbal Massaini Neto and directed by Oswaldo de Oliveira
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-06-23
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.