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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2022.tde-23052022-162627
Document
Author
Full name
Leticia Gabriela Galatti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Baruque-Ramos, Júlia (President)
Dias, Sylmara Lopes Francelino Gonçalves
Martins, Cristiane Reis
Ometto, Aldo Roberto
Title in English
Brazilian textile and fashion industry: social aspects towards circular economy
Keywords in English
Brazilian strategies
Circular economy
Indicators
Manufacturing
Social innovation
Textile and fashion industry
Abstract in English
It is estimated that the Brazilian textile and fashion industry has a social and economic impact on eight million people. But while access to the fashion industry is facilitated for a large mass of low-skilled workers, the social promotion through work and income is difficulted due to the low labour valuation policies and short-term relationships in the industry. As the circular economy is a concept that claims to support sustainable development and mitigate the social problems caused by rapid global economic growth, through the transition to circularity the Brazilian textile and fashion industry could design and operate a new system that can narrow the gaps caused by the current power dynamics and linear system. Since the fashion ecosystem is very fragmented, global standardized circular solutions are unlikely to emerge soon. Therefore, the Brazilian textile and fashion industry needs to find its approach to meet the circularity. As the social and labour aspects in a circular textile and fashion industry are still little known, the main objective of this study was to promote the discussion of this topic considering the Brazilian context. The research was conducted in two phases, the first was a comprehensive literature review that discussed the manufacturing base as a strategic issue for the circular transition; and the second included the identification in the literature (and validation with experts) of indicators capable of measuring the social innovation capacity of the work in a circular economy. These results have the potential to contribute to future research and development of methods to measure and monitor the social aspects of work in a circular textile and fashion industry
Title in Portuguese
Indústria têxtil e de moda brasileira: aspectos sociais para economia circular
Keywords in Portuguese
Economia circular
Estratégias para o Brasil
Indicadores
Indústria têxtil e de moda
Inovação social
Manufatura
Abstract in Portuguese
Estima-se que a indústria têxtil e de moda brasileira tenha um impacto social e econômico para oito milhões de pessoas. Mas da mesma maneira que a inserção na indústria é facilitada para uma grande massa de trabalhadores pouco qualificados, existe uma dificuldade de promoção social através do trabalho e da renda causada por políticas de baixa valorização da mão-de-obra e pelas relações de curto prazo. Como a economia circular é um conceito que afirma apoiar o desenvolvimento sustentável e mitigar os problemas sociais causados pelo rápido crescimento econômico global, através da transição para a circularidade a indústria têxtil e de moda brasileira tem a oportunidade de projetar e operar um novo sistema capaz de minimizar as lacunas causadas pela atual dinâmica de poder e pelo sistema linear. Como o ecossistema da moda é muito fragmentado, soluções circulares globais e padronizadas dificilmente surgirão no curto prazo. Por isso, a indústria têxtil e de moda brasileira precisa encontrar seu próprio caminho para a circularidade. Como os aspectos sociais e do trabalho em uma indústria têxtil e de moda circular ainda são pouco conhecidos, o principal objetivo deste estudo foi promover a discussão desse tema considerando o contexto brasileiro. A pesquisa foi realizada em duas etapas, sendo a primeira uma revisão de literatura abrangente que discutiu a base produtiva como um fator estratégico para a transição circular; e a segunda que incluiu a identificação na literatura (e validação com especialistas) de indicadores capazes de medir a capacidade de inovação social do trabalho em uma economia circular. Estes resultados têm o potencial de contribuir para pesquisas futuras e para o desenvolvimento de métodos para medir e monitorar os aspectos sociais do trabalho em uma indústria têxtil e de moda circular
 
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Publishing Date
2022-06-07
 
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