• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2014.tde-20022015-184006
Document
Author
Full name
Priscila Rezende Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Caldas, Waldenyr (President)
Oliveira, Paulo de Tarso
Sanches, Regina Aparecida
Title in Portuguese
A cultura de consumo nos blogs de moda: representações, participação e vínculos
Keywords in Portuguese
Blogs
Consumismo
Moda
Redes sociais
Sociologia do consumo
Abstract in Portuguese
A seguinte pesquisa explorou a figura da blogueira de moda como intermediária cultural nas práticas de consumo de sua audiência. Para tanto, foi selecionado um blog específico que se destacou durante o período de pesquisa, o blog Camila Coelho. Com base em teorias socioantropológicas, a moda é tratada pela perspectiva do consumo, ou seja, é um fenômeno cujo desenvolvimento está atrelado à sociedade e cultura de consumidores. O papel dos meios de comunicação em massa no campo da moda é crescente e a indústria cultural passa por transformações profundas oriundas da comunicação em rede e da maior participação dos indivíduos, permitida pela vasta oferta de ferramentas sociais. Logo, as noções de liderança que regem os processos de consumo não são rígidas, observam-se alternância de autoridades e de poder de influência no gosto e nos estilos de forma cada vez mais dispersa e efêmera. A análise do blog escolhido revelou a necessidade de integrar as instâncias da representação, da participação e dos vínculos para compreender o papel das blogueiras no campo da moda. A pesquisa foi conduzida com caráter exploratório e qualitativo. O corpus de análise foi retirado de um intervalo de seis meses de publicações no blog, em que foi realizada a observação não participativa, e é composto por dez publicações que obtiveram grande volume de comentários. As informações foram categorizadas e descritas, enredando a representação identitária da blogueira à participação da audiência como prática de consumo: por aprovação, por colaboração, por crítica ou por vínculo. A etapa de observação participativa complementa a pesquisa discutindo esses vínculos criados entre a blogueira e suas leitoras. Os resultados mostram que o capital simbólico que faz a blogueira ascender à posição de intermediária cultural é acumulado pelo gosto, consumo e autoridade conspícuos, que são reconhecidos e debatidos publicamente e, principalmente, pela manutenção da audiência por meio de estratégias que fazem da blogueira um híbrido entre celebridade e par de suas leitoras.
Title in English
Consumer culture on fashion blogs: representations, participation and bonds
Keywords in English
Blogs
Consumerism
Fashion
Social Networking
Sociology of consumption
Abstract in English
The following research explored the figure of the fashion blogger as cultural intermediate in consumption practices of the audience. Thus, a specific blog that stood out during the research period, Camila Coelhos blog, was selected. Based on socio-anthropological theories, fashion is treated by the consumption perspective, a phenomenon that has developed along linked to the consumer society and culture. Mass media has a growing importance in the field of fashion, and the culture industry is undergoing profound changes arising from communication network and the greater involvement of individuals, allowed by the wide range of social tools. Therefore, the leadership notions governing the consumption processes are not rigid, its observed toggle authorities and power of influence in taste and styles increasingly dispersed and ephemeral. The analysis of the selected blog revealed the need to integrate the instances of representation, participation and bonds in order to understand the role of bloggers in the fashion field. The research was conducted exploratory and qualitatively. The corpus of analysis was taken from a range of six months of blog entries, when the non-participant observation was conducted, and consists of ten publications that have achieved great number of comments. The information was categorized and described, tangling the identity representation of the blogger to the audience participation as consumer practices: by approval, by collaboration, by critics or by bonds. The step of participant observation complements the research discussing these bonds created between the blogger and the readers. The results show that the symbolic capital that makes the blogger ascend to the cultural intermediate position is driven by conspicuous taste, consumption and authority, which are recognized and publicly discussed, and especially by maintaining the audience through strategies that make the blogger a hybrid between celebrity and a peer to her readers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CARVALHOPR2015.pdf (44.23 Mbytes)
Publishing Date
2015-02-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.