• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2014.tde-18112014-142009
Document
Author
Full name
Jonathan Gurgel de Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Italiano, Isabel Cristina (President)
Held, Maria Silvia Barros de
Moura, Monica Cristina de
Title in Portuguese
O uso da moulage como ferramenta pedagógica no ensino do design de vestuário
Keywords in Portuguese
Criatividade
Educação
Moda
Moulage
Abstract in Portuguese
O presente trabalho visa realizar um estudo sobre a possibilidade do uso do manequim de moulage como ferramenta para o desenvolvimento criativo de futuros profissionais da área de moda. A criação em moulage, processo no qual o designer de vestuário vai desenvolvendo suas ideias, enquanto manipula um material de comportamento semelhante ao da roupa que se objetiva criar, diretamente sobre o manequim, consiste em uma prática conhecida, mas ainda pouco explorada na formação dos profissionais da área moda. Este estudo contempla a apresentação de fundamentos que embasam o alto potencial desse processo criativo como meio motivador do aprendizado por parte dos alunos, e também no desenvolvimento de profissionais mais inovadores. Com o objetivo de facilitar e estimular uma maior apropriação e aproveitamento desse processo nos meios de formação de profissionais da área, foram identificados alguns aspectos considerados fundamentais para a elaboração de atividades que contemplem essa prática em sala de aula. Partindo disso, propõe-se um conjunto de exercícios de criação em moulage seguidos de suas respectivas diretrizes de aplicação. O trabalho apresenta, também, a explanação dos resultados da aplicação de um desses exercícios.
Title in English
The use of moulage as pedagogical tool for teaching the design of clothing
Keywords in English
Criativity
Education
Fashion
Moulage
Abstract in English
The present work aims to conduct a study on the possibility of using moulage mannequim as a tool for the creative development of future professionals in the fashion field. The creation in moulage, a process in which the cloth designer will develop their ideas while manipulating a material similar behavior to the outfit that seeks to create, directly on the mannequin, consists of a well-known practice, but still little explored in the formation of Professional fashion area. This study contemplates the presentation of fundamentals that underlie the high potential of this creative process as a means of motivating the student's learning, and also, developing more innovative professionals. With a focus on facilitating and encouraging greater ownership and use of this process in training fashion professionals, some aspects that are considered fundamental for the development of activities that include this practice in the classroom were identified. With this in mind, it´s proposed a set of building exercises in moulage followed by their respective application guidelines. This paper also presents the application results in one of these exercises.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-12-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.