• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2020.tde-18022021-084746
Document
Auteur
Nom complet
Nancy Dias da Silva Szaz
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Held, Maria Silvia Barros de (Président)
Machado Neto, Diosnio
Marcicano, João Paulo Pereira
Quintas, Maria Alexandra Salgado Ai
Titre en portugais
Biojoia: entre a arte e o design
Mots-clés en portugais
Arte contemporânea
Arte relacional
Biojoia
Design
Modernidade versus Pós-Modernidade
Sustentabilidade
Resumé en portugais
A presente dissertação tem como objetivo analisar a biojoia, a partir de sua inserção nos campos da arte e do design no âmbito da produção da joalheria contemporânea, além de investigar o seu papel na problemática da sustentabilidade. A biojoia enquanto problemática situa-se no campo de investigação das relações atuais entre design e arte contemporânea, tanto em seus aspectos conceituais, quanto formais e produtivos. Em vista disso, a identidade da biojoia situada no espaço de interação entre a arte contemporânea e o design configura o ponto de partida desta pesquisa. Como objetivos secundários são propostos estudos sobre as repercussões decorrentes da definição da biojoia como artefato e seu impacto e influência em sua condição de possível produto sustentável, o que envolve aspectos e características ligadas ao design e também à arte. No âmbito da discussão teórica, são apresentadas interações e oposições entre os conceitos de moderno e pós-moderno, com o objetivo de inserir a questão da evolução do Design em suas conexões com a arte e a arquitetura e fornecendo uma contextualização da biojoia como produto de design. O arcabouço teórico da pesquisa tem como eixo as discussões sobre a estética relacional, com a discussão de alguns aspectos da arte relacional ligados à escultura e à biojoia. A biojoia também é analisada como uma instalação em escala reduzida para o próprio corpo, e finalmente, a trajetória e as experiências pessoais da autora serão apresentadas para a investigação de aspectos relacionados à produção e execução das biojoias, assim como sua materialidade. Finalmente é apresentado um estudo de caso sobre a produção de biojoias, com a função de discutir e apreender a identidade da biojoia no espaço de interação entre a arte contemporânea e o design
Titre en anglais
Bio-jewel: between art and design
Mots-clés en anglais
Bio-jewelry
Contemporary art
Design
Modernity versus Post-Modernity
Relational art
Sustainability
Resumé en anglais
This dissertation aims to analyze bio-jewelry, starting from its insertion in the fields of art and design within the scope of contemporary jewelry production, in addition to investigating itsrole in the sustainability issue. Bio-jewelry as a theme is located in the field of investigation of the current relations between design and contemporary art, both in its conceptual as well as formal and productive aspects. As a result, the identity of biojoia located in the space of interaction between contemporary art and design sets the starting point of this research. As secondary objectives, this paper propose studies on the repercussions resulting from the definition of biojewelry as an artifact and its impact and influence on its condition as a possible sustainable product, which involves aspects and characteristics linked to design and to art. Within the scope of the theoretical discussion, interactions and oppositions between the concepts of modern and postmodern are specified, with the objective of inserting the question of the evolution of Design in its connections with art and architecture and providing a contextualization of bio-jewelry as a design product. The theoretical framework of the research is based on the discussions on relational aesthetics, with the discussion of some aspects of relational art linked to sculpture and bio-jewelry. Bio-jewelry is also analyzed as a small-scale installation for the body itself, and finally, the author's personal trajectory and experiences will be presented to investigate aspects related to the production and execution of bio jewelry, as well as its materiality. Finally, a case study on the production of biological jewelry is presented, with the function of discussing and apprehending the identity of biological jewelry in the space of interaction between contemporary art and design
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-08-19
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.