• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2021.tde-24012022-131628
Document
Author
Full name
Lóide Sheila dos Santos Moreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Morandini, Marcelo (President)
Bim, Silvia Amélia
Salgado, Luciana Cardoso de Castro
Title in Portuguese
Diretrizes de projeto e avaliação de usabilidade de um ambiente de tecnologia assistiva destinado a pessoas com transtorno do espectro autista
Keywords in Portuguese
Autismo
Diretrizes de Usabilidade
Tecnologia Assistiva
Abstract in Portuguese
A usabilidade pode ser definida como a capacidade que um sistema interativo oferece a seus usuários para a execução de tarefas com eficácia, eficiência e satisfação de uso. Essa qualidade interativa que o software deve oferecer possui maior relevância quando os usuários possuem características específicas, como no caso de usuários com transtorno do espectro autista (TEA). O TEA caracteriza-se por dificuldades de interação social, comunicação e um repertório restrito e repetitivo de interesses e atividades. Atualmente, há vários fatores genéticos e ambientais que contribuem para o surgimento do TEA. Tais fatores influenciam o desenvolvimento inicial do cérebro, mas há amplas intervenções para facilitar o aprendizado e o desenvolvimento que podem amenizar a gravidade dos sintomas. Ao longo dos anos, tecnologias assistivas possuem como foco apoiar pessoas com deficiências cognitivas, particularmente abordamos na pesquisa as pessoas com TEA. Como contribuição, intervenções tecnológicas e o emprego de aplicativos educacionais apoiam os processos terapêuticos e proporcionam conforto a essas pessoas. A literatura mostra que um dos desafios para designers e desenvolvedores de tais aplicativos são projetar IHCs que atendam pessoas com perfil espectro autista em habilidades sociais, comunicativas ou comportamentais e avaliar a usabilidade do sistema com o qual o público com TEA interage é um desafio ainda maior. Assim, o objetivo deste trabalho foi elaborar diretrizes de projeto por meio da compreensão dos requisitos de interação e da avaliação da usabilidade de um aplicativo educacional o qual abrange alfabetização e atividades básicas da vida diária de pessoas com TEA. Nesta pesquisa, foram utilizados o processo de design centrado no humano, o método de avaliação heurística e a técnica de personas. Como amostra de pesquisa, cinco avaliadores realizaram a inspeção heurística do aplicativo ACA e um total de 15 participantes com diagnóstico de TEA foram observados durante o manuseio do aplicativo. Os resultados obtidos por meio da avaliação heurística e dos testes de usabilidade serviram como base comparativa para indicação das diretrizes. Há expectativa de que a realização da avaliação da usabilidade do aplicativo ACA e consequentemente das diretrizes de projeto levantadas apoiem no desenvolvimento de novas intervenções destinadas às atividades terapêuticas desta população.
Title in English
Project guidelines and usability evaluation of an assistive technology environment for people with autistic spectrum disorder
Keywords in English
Assistive Technology
Autism
Usability Guidelines
Abstract in English
Usability refers to a products ability to provide a condition for its users to perform tasks effectively, satisfactorily, and efficiently. Besides, usability allows the software to be evaluated during the design process. This interactive quality that the software should offer has greater relevance when the user has specific characteristics, as in the case of users with Autistic Spectrum Disorder (ASD). ASD is characterized by difficulties in social interaction and communication and a restricted and repetitive repertoire of interests and activities. Currently, there are various factors, both genetic and environmental, contribute to the onset of autism spectrum disorders by influencing early brain development. However, there are extensive interventions to support development and learning that can alleviate the severity of symptoms. Over the years, assistive technologies have been used to support people with cognitive impairment and ASD diagnosis. As a contribution, technological interventions, offer aids in the therapeutic process and comfort to persons with autism. Thus, the employment of educational applications is considered a relevant activity. The literature shows that the challenge for designers and developers of such applications is to design HCIs that help people with autistic spectrum profile in social, communicative, and behavioral skills. Consequently, assessing the usability of the system with which the audience with ASD interacts is an even greater challenge. Therefore, this study aims to elaborate design guidelines by understanding the interaction requirements and evaluating the usability of an educational application which covers literacy and basic activities of daily living for people with ASD. In this research, the user-centered design process, the heuristic evaluation method, and the personas technique were used. As a sample of the research, five evaluators performed the heuristic inspection of the ACA application and a total of 15 participants with ASD were observed while using the application. The results obtained through the heuristic evaluation and the usability tests served as a comparative and complementary basis for the indication of guidelines. It is expected that the usability evaluation of the ACA application and the consequent design guidelines will support the development of new interventions aimed at the therapeutic activities of this population.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-02-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.