• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2019.tde-18122019-005102
Document
Author
Full name
Evando Souza Borges
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Fantinato, Marcelo (President)
Oliveira, Hilda Carvalho de
Pádua, Silvia Inês Dallavalle de
Title in Portuguese
Monitoramento de requisitos não funcionais de processos de negócio baseado em qualidade de serviço
Keywords in Portuguese
Acordo em Nível de Negócio
Acordo em Nível de Serviço
Gestão de Processos de Negócio
Monitoramento
Qualidade de Serviço
Abstract in Portuguese
Gestores de áreas de negócio deveriam ter acesso a indicadores de processos de negócio das organizações para poder - em tempo real - obter e analisar informações durante situações críticas. Porém, as abordagens de monitoramento comumente oferecidas a esses gestores geralmente tratam apenas de indicadores no nível dos serviços que implementam os processos de negócio, que são medidas técnicas direcionadas aos gestores da área de Tecnologia da Informação (TI). Este projeto de pesquisa apresenta o componente StrAli-BAM (Strategic Alignment with Business Activity Monitoring) para auxiliar o alinhamento estratégico entre negócio e TI via monitoramento de requisitos não funcionais de processos de negócio realizado com base em níveis de Qualidade de Serviços (QoS). StrAli-BAM objetiva que gestores de áreas de negócio possam monitorar a execução de processos de negócio concentrando-se nos indicadores realmente sensíveis a execução dos processos de negócio. StrAli-BAM é composta de: uma infraestrutura de processamento e exibição de indicadores, uma infraestrutura para execução monitorável baseada em eventos e relatórios para apresentação de indicadores de monitoramento. A abordagem proposta é avaliada via uma prova de conceito em um cenário de provedor de empréstimos com o monitoramento dos requisitos não funcionais a nível de negócio (confiabilidade, eficiência de desempenho e segurança) e serviço (disponibilidade, controle de acesso, integridade e tempo de resposta). Em suma, pode-se inferir que, no contexto do cenário da avaliação aplicado, por meio da simulação, foi possível observar que o monitoramento dos requisitos não funcionais do processo auxilia as áreas de negócio e TI a tomarem decisões por meio dos indicadores exibidos nos painéis de monitoramento
Title in English
Monitoring of Business Processes' non Functional Requirements based on Quality of Service
Keywords in English
Business Level Agreement
Business Process Management
Monitoring
Quality of Service
Service Level Agreement
Abstract in English
Business areas' managers should have access to business process indicators of their organizations to be capable of obtaining and analyzing information at real time during critical situations. However, the monitoring approaches commonly provided to such managers usually address only indicators at the level of the services implementing the business processes, which are technical measures directed to Information Technology (IT) managers. This paper introduces the StrAli-BAM (Strategic Alignment with Business Activity Monitoring) approach to assist strategic alignment between business and IT through monitoring non-functional business process requirements based on Quality of Service (QoS) levels. StrAli-BAM aims to enable business areas' managers to monitor the execution of business processes by focusing on the indicators that are really sensitive to the execution of business processes. StrAli-BAM consists of: an infrastructure to display and processing indicator, an infrastructure for SOA event-based execution and monitoring and reports for presentation of monitoring indicators. The proposed approach is evaluated via a proof of concept in an loan provider scenario with non-functional for business level (reliability, performance efficiency and security) and service level (availability, control access, integrity and response time). In summary, it can be inferred that, in the context of the applied assessment scenario, through simulation, it was observed that the monitoring of non-functional requirements of the process helps business and IT areas to make decisions through the indicators displayed in monitoring panels
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-08-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.