• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.10.2020.tde-23022021-142141
Document
Author
Full name
Marcos Paulo Batista de Assunção
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Miglino, Maria Angélica (President)
Calderón, Mariano Del Sol
Curi, Luiz Roberto Liza
Martins, Daniele dos Santos
Santos, José Manoel dos
Title in Portuguese
Plataforma Digital: método complementar de ensino- aprendizagem da embriologia comparativa
Keywords in Portuguese
Aprendizagem híbrida
Embriologia comparativa
Ensino-aprendizagem
Morfologia
Tecnologia educacional
Abstract in Portuguese
As ciências morfológicas são de fundamental importância, por exemplo, na formação de biólogos e de médicos veterinários. Sabendo dos avanços em tecnologia, desenvolver métodos como fonte de ensino complementar torna-se um pilar a mais para a construção dos saberes, permitindo que estudantes tenham maior acesso aos conteúdos, e se integrem aos recentes avanços educacionais. Este projeto em andamento tem como objetivo desenvolver material didático instrucional sobre a anatomia do desenvolvimento com foco no sistema cardiovascular de aves (Gallus gallus domesticus) a ser incorporado em uma plataforma de ensino em ambiente virtual. Entre tantos motivos éticos e econômicos, um dos fatores que tem determinado a prática complementar de ensino-aprendizagem, está atrelado à inovação tecnológica, as quais podem se revelar vantajosas, principalmente em tempos de pandemia como vivenciado nos dias atuais. Como resultado deste trabalho, apresentam-se nove aulas que constituem o módulo I de aprendizagem, e que estão hospedadas em uma plataforma digital, sustentando o propósito educacional e oferecendo aos discentes ferramentas úteis destinadas a construção dos saberes dinâmicos da embriologia veterinária. Foram produzidas também imagens relativas ao desenvolvimento macroscópico de aves domésticas em alto relevo em aspecto 3D, mediante a utilização de Photoshop. Estas estão disponibilizadas em formato de atlas em arquivo PDF. Concluímos que o presente trabalho cria um auxílio pedagógico que pode mitigar as dificuldades encontradas no ensino da embriologia animal, que compõem a grade curricular dos cursos de graduação das áreas de agrárias e/ou biológicas.
Title in English
Digital Platform: complementary teaching-learning method of comparative embryology
Keywords in English
Blended learning
Comparative embryology
Educational technology
Morphology
Teaching-learning
Abstract in English
Morphological sciences presents fundamental importance, for example, in terms of training biologists and veterinarians. Knowing the advances in technology, the development of methods as a source of complementary education becomes an additional pillar for the construction of knowledge, allowing students to have greater access to content and integrate them with recent educational advances. This ongoing project aims to develop instructional teaching material about the developmental anatomy, with a focus on the cardiovascular system of Gallus gallus domesticus to be incorporated into a teaching platform in a virtual environment. Among many ethical and economic reasons, one of the main factors that have determined the complementary teaching-learning practice is linked to technological innovation, which can prove to be advantageous especially in times of pandemic as experienced today. As a partial result of this work the nine classes that constitute module I of learning is presented. These classes are hosted in digital Platform, supporting the educational purpose and offering students useful tools for the construction of the dynamic knowledge of veterinary embryology. Images related to the macroscopic development of domestic birds in high relief and with a 3D aspects were also produced using Photoshop. They are available in atlas format in PDF file. The present work creates a pedagogical aid that can mitigate the difficulties found in the teaching of animal embryology, which make up the curriculum of undergraduate courses in agrarian and/or biological areas.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.