• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Habilitation Thesis
DOI
10.11606/T.47.2008.tde-12032008-101133
Document
Author
Full name
Eliana Herzberg
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Committee
Souza, Maria Abigail de (President)
Marturano, Edna Maria
Nunes, Maria Lucia Tiellet
Paiva, Geraldo Jose de
Yazigi, Latife
Title in Portuguese
Gerenciamento informatizado de uma clínica-escola de psicologia.
Keywords in Portuguese
Clínicas-escola
Gestão em saúde
Informática em saúde
Prontuários
Abstract in Portuguese
O objetivo desta tese é apresentar o desenvolvimento e algumas aplicações possíveis do programa de gerenciamento informatizado da Clinica Psicológica ‘Dr. Durval Marcondes`, do Departamento de Psicologia Clínica do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Implantado em 1999, este gerenciamento compreende a organização da Clínica do ponto de vista dos alunos-estagiários e dos profissionais que lá desempenham suas funções, o percurso institucional dos clientes, o que permite, entre outros, a confecção de determinados perfis da clientela atendida. Através de uma revisão da literatura sobre pesquisas do tipo documental (prontuários e fichas) realizadas em clínicas-escola, evidenciou-se uma lacuna deste tipo de instrumentos na área, embora tenham sido localizadas algumas referências a programas em desenvolvimento. Através do relato de suas experiências, alguns pesquisadores apontam para a importância do preenchimento desta lacuna, para que se possa intensificar a realização de pesquisas, tendo como base as clínicas-escola que, segundo estes, representam um campo bastante propício para tanto. O programa é utilizado rotineiramente pela equipe técnica da Clínica e conta atualmente com 2800 clientes cadastrados e aproximadamente 6000 registros relativos aos mesmos. Desde o início, tem sido utilizado como gerenciador dos clientes e profissionais, bem como dos encaminhamentos internos e externos realizados pela Clínica e, apenas mais recentemente, para pesquisas. São apresentados exemplos da utilização do programa e também alguns dados da Clínica referentes ao período de 1999 a 2006, mais especificamente do ano de 2006. São também explicadas algumas modificações no programa que foram feitas a partir de necessidades constatadas através de seu uso. Finalmente, há considerações sobre as fontes que podem contribuir para o aprimoramento do programa, desde as de ordem mais técnica, envolvendo a consultoria na área da informática, até as mais teóricas, que norteiam as concepções sobre a própria prestação de serviços, a formação de alunos e a realização de pesquisas.
Title in English
Computerized management of a psychology clinic.
Keywords in English
Client records
Healthcare management softwares
Management of school psychology clinics
School psychology clinic
Abstract in English
This thesis aims to present the development and possible applications of the computerized management program for the School Psychology Clinic ‘Dr. Durval Marcondes` of the Department of Clinical Psychology of the Institute of Psychology of the University of São Paulo. Implemented in 1999, the management of the Clinic comprehends its organization from the point of view of student-interns and professionals who work there, the tracking of the clients’ institutional history, and the possible research studies, including the creation of specific clients’ profiles. Through a literature review on researches based on client files and forms, carried out in psychological clinics belonging to universities, a gap was revealed regarding this type of instrument within the area, though certain papers have mentioned some programs under development. Several researchers point out the importance of filling this gap so this field can be further explored by studies, since they agree upon the value of these clinics as sources of information. The software is part of the Clinic’s staff routine and has 2800 registered clients and approximately 6000 entries regarding those clients. Since the beginning, it has been used as a management tool of client and staff, as well as of internal and external referral of the clients and, only more recently, it has also been directed to researches. This study provides examples of the program uses and some information regarding the Clinic, during the period that goes from 1999 to 2006, specifically 2006. The adjustments dictated by the use of the software during this period are also explained. Finally, there are considerations on the sources that may contribute to the enhancement of the software, from the technical perspective, involving information technology consultation, to the theoretical one, which guide the conceptions of rendering services, training students and performing research studies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LD_TESE_FORMATADA.pdf (5.11 Mbytes)
Publishing Date
2008-03-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.