• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2018.tde-03122018-173247
Document
Author
Full name
Sandra Helena da Silva Rosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2017
Supervisor
Committee
Santos, Eduardo Ferro dos (President)
Matias, Nelson Tavares
Pereira, Marco Antonio Carvalho
Santos, Carlos Alberto Moreira dos
Title in Portuguese
Educação Ambiental baseada em Projetos: Uma aplicação no Ensino Médio e Fundamental
Keywords in Portuguese
Aprendizagem Baseada em Projetos
Educação Ambiental
Metodologias Ativas de Ensino Aprendizagem
Abstract in Portuguese
Atualmente percebe-se que é necessário romper com os paradigmas do ensino tradicional, que muitas vezes vê o aluno como um receptor de informações. É preciso adotar novas práticas pedagógicas, que despertem o interesse de aprendizagem nos alunos. Este trabalho apresenta uma aplicação da (ABP) Aprendizagem Baseada em Projetos, uma metodologia ativa de ensino aprendizagem, que estimula o desenvolvimento de competências e desafios, onde os alunos se envolvem com problemas reais da sociedade, buscando alternativas para o desenvolvimento de soluções. Alunos do Ensino Médio e Fundamental, de uma instituição pública de ensino, na cidade de Lorena/SP, são envolvidos na prática, buscando alternativas para o desenvolvimento de soluções. A aplicação da metodologia propôs a construção de uma solução para acabar com o desperdício de água, fazendo reuso desse recurso em ambiente escolar, integrando ao mesmo tempo em que o pesquisador, interage com os alunos. Desenvolvendo uma aprendizagem mais atraente e significativa. O método de pesquisa utilizado foi o de Pesquisa- ação, que utilizou de questionários estruturados e roteiros de observação. Ao mesmo tempo em que o pesquisador, interage com os alunos. Os resultados demonstraram que, a aplicação da ABP no ensino relacionado às áreas do saber: Física, Geografia, História, Arte, Língua Portuguesa e Matemática, permitiu grande envolvimento dos alunos ao trabalharem em grupos, respeitando opiniões diversas, gerando maior estímulo à criatividade na resolução de problemas reais e demonstrando indícios de argumentação científica. Permitiu também que as sugestões dos alunos fossem recebidas pela escola como projetos reais de aplicação, colaborando na redução de desperdícios hídricos e no consumo sustentável da instituição.
Title in English
Environmental Education and Project Based Learning: An Application in the High and Elementary School
Keywords in English
Active Learning Methodologies Learning
Environmental education
Project-Based Learning
Abstract in English
Nowadays we realize that it is necessary to break with the paradigms of traditional education that see the student as a simple information receiver. It is necessary to adopt new pedagogical practices that arouse students' interest in learning. This paper presents an application of Project-Based Learning (ABP), an active learning teaching methodology, which stimulates the development of competencies and challenges, where students engage with real problems of society, seeking alternatives for developing solutions. High School and Elementary students from a public educational institution in the city of Lorena / SP, are involved in the practice, seeking alternatives for the development of solutions. The application of the methodology proposed the construction of a solution to end the waste and the excessive consumption of water in school environment. Reusing this resource, integrating the common disciplines in the levels of education, trying to stimulate students to face challenges in different situations, developing a more attractive and meaningful learning. The research method used was the action research, which used structured questionnaires and observation scripts. At the same time the researcher interacts with the students. The results showed that the application of PBL in teaching related to the areas of knowledge: Physics, Geography, History, Art, Portuguese Language and Mathematics allowed students to be involved in working in groups, respecting diverse opinions, generating greater creativity in solving real problems and showing evidence of scientific argument. It also allowed the students' suggestions to be received by the school as real implementation projects, collaborating in the reduction of water wastes and in the sustainable consumption of the institution.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED17014_C.pdf (4.21 Mbytes)
Publishing Date
2018-12-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.