• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2019.tde-07022019-093359
Document
Author
Full name
Marcelo Ferreira da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Oliveira Neto, Jose Dutra de (President)
Miranda, Claudio de Souza
Cornacchione Junior, Edgard Bruno
Leal, Edvalda Araújo
Title in Portuguese
Uma estratégia para avaliação de competências no ensino de Ciências Contábeis
Keywords in Portuguese
Autoavaliação
Avaliação por pares
Competências
Abstract in Portuguese
Mudanças aceleradas tanto na sociedade quanto na esfera contábil compelem uma necessidade de novas abordagens para a educação dos futuros profissionais da contabilidade. Desse modo, órgãos como o International Accounting Standards Board com o objetivo de promover maior qualidade à educação dos futuros profissionais desenvolveu padrões estabelecendo melhores práticas para a educação na área. Estudos apontam deficiências em relação às competências apresentadas pelos profissionais graduados por meio do ensino tradicional e as metodologias ativas de ensino se enquadram adequadamente como uma estratégia para auxiliar na solução do problema. Para isso, o trabalho buscou analisar a aplicação de metodologias ativas de ensino que trabalhassem o desenvolvimento de competências no curso de Ciências Contábeis. Por meio de uma amostra de 30 estudantes em um curso de graduação de uma universidade pública brasileira foram utilizadas a avaliação por pares e a autoavaliação em um ambiente virtual onde foram aplicados três ciclos de atividades. Ao final dos ciclos os estudantes participaram de um grupo focal com o propósito de fornecer evidências sobre as competências trabalhadas. Os resultados apontaram certa melhora no desempenho dos estudantes ao longo dos ciclos, assim como uma maior correlação entre as notas no terceiro ciclo. A percepção dos estudantes foi que tais métodos promovem o comportamento colaborativo principalmente por meio dos feedbacks, no entanto mostraram-se apreensivos quanto ao comportamento ético de seus colegas ao realizar as avaliações. Esses fatores indicam a utilidade dos métodos ao promover o desenvolvimento de competências exigidas do profissional do futuro
Title in English
A strategy for the evaluation of competences in the teaching of Accounting Sciences
Keywords in English
Competences
Peer assessment
Self assessment
Abstract in English
Accelerated changes in both, society and the accounting sphere, compel a need for new approaches to the education of future accounting professionals. In this way entities such as International Accounting Standards Board, with the objective of promoting higher quality education, have developed standards establishing best pratices for education in accounting. Studies indicate that the competences promoted by traditional learning methods do not supply market needs and active learning fit adequately as a possible solution to the problem. Therefore this paper analyzed the application of a strategy to develop competences in accountancy graduation course. The active learning methods used were peer and self assessment, for data analysis three cycles activities were applied enabling up to 90 observations. At the end of the cycles the students participated in a focus group with the purpose of providing evidence on the competences worked with the methods. The results showed an improvement in students' performance along the activities, as well as a higher correlation between the grades in the third activity. The students' perception was that such methods promote collaborative behavior mainly through feedback, but they were apprehensive about the ethical behavior of their colleagues when performing the evaluations. These factors indicate the usefulness of the methods in promoting the work of new competences and show the necessity of their application with greater continuity
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-03-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.