• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2009.tde-27072009-153806
Document
Author
Full name
Adriano Cesar dos Santos Pimentel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2009
Supervisor
Committee
Viana, Adriana Backx Noronha (President)
Ferreira, Alex Luiz
Rocha, Juan Stuardo Yazlle
Title in Portuguese
Análise da influência do estilo de aprendizagem e da atitude em disciplinas de estatística da FEARP
Keywords in Portuguese
Atitude perante estatística
Ensino de estatística
Estilos de aprendizagem
Abstract in Portuguese
O aprendizado de Estatística vem se tornando cada vez mais importante para o sucesso de empresas que competem em cenário globalizado e tem destacado os profissionais que, de fato, possuem este conhecimento. Em especial na administração, a estatística auxilia nas tomadas de decisão e é usada como ferramenta em diversas áreas como Finanças, Marketing e Produção, contudo, é utilizada também em outros cursos. Sabe-se, porém, que existe certa dificuldade no aprendizado desta disciplina, seja porque a atitude perante a Estatística é negativa, ou mesmo porque existem diferenças de estilo de aprendizagem. Tanto aluno como professor têm a necessidade de conhecer melhor as variáveis que contribuem para o aprendizado efetivo. Com o objetivo de identificar como variáveis demográficas, estilos de aprendizagem dos alunos e a atitude perante estatística influenciam o desempenho dos alunos, este estudo analisou os as características, estilos, atitudes e desempenho dos alunos de Estatística aplicada da FEARP-USP. Foi utilizado o índice de estilos de aprendizagem de Felder e Soloman e a escala de atitudes de Schau. Os resultados desta análise reforçam os estudos que sugerem que as atitudes positivas influenciam no desempenho do aluno. Não foi conclusiva a associação entre gênero, idade e vínculo trabalhistas com desempenho, uma vez que as disciplinas apresentaram resultados diferentes. Com relação ao estilo de aprendizagem, nota-se que os estilos dos alunos são similares, com diferença apenas na dimensão sequencial global.
Title in English
Analysis of influence of learning styles and attitude in statistics subjetcts at FEARP
Keywords in English
Attitude towards statistics
Education statistics
Styles of learning
Abstract in English
The learning of Statistics has become increasingly important to the success of companies which compete in global scenarios and has highlighted the professionals who, in fact, have this knowledge. In particular for the business administration, statistics assists in the decisionmaking process and is used as a important tool in several areas, such as Finance, Marketing and Manufacturing Process, such as used also in other subjects. It is known, however, that there are some difficulties in learning this discipline, because attitude towards Statistics is negative or, even because there are differences of learning styles between students. Both student and teacher have the need to better aknowledge the variables that contribute to an effective learning. This project aims to identify how demographic variables, styles of learning, attitude towards statistics are related to the performance of the students, this master thesis analyzes the students of Statistic subjects of the Business Administration and accounting courses of FEARP-USP. The index of learning styles proposed by Felder and Soloman and the attitude scale proposed by Schau directs this work. The results confirm former studies that suggest the positives attitudes causes influence in students performance. It was not possible to conclude about gender, age and labor relationship with performance, because the subjects presents different results. Relating to learning styles, the students styles are similar, but only sequential-global dimension.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-07-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.