• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2019.tde-18072019-152559
Document
Author
Full name
Alessandro Rodrigues Goulart
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Amui, Lara Bartocci Liboni (President)
Caldana, Adriana Cristina Ferreira
Machado Neto, Alfredo José
Sambiase, Marta Fabiano
Title in Portuguese
A falência do atual modelo de educação superior em tecnologia da informação (TI)
Keywords in Portuguese
Abordagem sistêmica
Educação superior
Tecnologia da informação
Abstract in Portuguese
A educação de qualidade é o que diferencia as nações, sendo o principal gatilho para o desenvolvimento de um país. Entretanto, apesar da sua importância, o modelo de educação é praticamente o mesmo há quase 200 anos. Nesse período quase tudo o que se conhece já foi reinventado; e isso fica mais evidente com as transformações tecnológicas na era da digitalização e da indústria 4.0. No entanto, ainda é necessário ampliar o questionamento de como se tem praticado a educação nos últimos anos e de como ela será daqui para frente. Este trabalho tem como foco a educação superior; e, mais especificamente, a educação em tecnologia. A percepção de que a Educação hoje não atende as necessidades do mercado, que a insatisfação dos stakeholders aparece como um indicador de que algo precisa mudar e de que é necessário compreender primeiramente quais são os desafios e as tendências futuras. Em um país carente de investimentos como o Brasil, não se pode cair no erro de se propor modelos de Educação Superior que não alcancem resultados efetivos. Dadas as condições de país emergente e as vulnerabilidades sociais, a educação se torna premissa fundamental para a promoção do desenvolvimento sustentável. Neste sentido, este trabalho buscou analisar as percepções de diferentes stakeholders sobre a realidade da Educação Superior em Tecnologia da Informação (TI) no Brasil. Por meio da abordagem sistêmica, o estudo qualitativo baseado em entrevistas com os stakeholders, utilizou a metodologia Soft System Methodology (SSM) para compreender a situação atual e propor ações que viabilizem mudanças. Como resultado foi desenvolvido um framework com alternativas que direcionam caminhos para uma educação superior em tecnologia mais condizente às necessidades e demandas da sociedade, em especial na era da digitalização e suas respectivas mudanças tecnológicas. Os stakeholders empresas de TI, gestores de IES, associações de empresas de TI, estudantes e professores foram ouvidos. Em sua maioria, apontaram desalinhamento do ensino superior às demandas do mercado, ensino com técnicas defasadas e conteúdo fragmentado, irreal expectativa dos estudantes quanto ao mercado de trabalho em TI e falta de apoio emocional e de empregabilidade da escola ao aluno. As soluções apontadas caminham no sentido da parceria com a iniciativa privada para co-criação do ensino bem como programa de desenvolvimento de gestão de pessoas nas IES, considerando os professores como capital humano potencial e não como mão-de-obra horista em sala de aula
Title in English
Ruin of the current model of higher education in information technology (IT)
Keywords in English
Higher education
Information technology
Systemic thinking
Abstract in English
Quality education is what differentiates nations, being the main trigger for the development of a country. However, despite its importance, the education model has been practically the same for almost 200 years. In this time almost everything that is known has already been reinvented; and this becomes more evident with the technological changes in the age of digitization and industry 4.0. However, it is still necessary to broaden the question of how education has been practiced in recent years and how it will be going forward. This work focuses on higher education; and, more specifically, technology education. The perception that Education today does not meet market needs, that stakeholders dissatisfaction appears as an indicator that something needs to change and that it is necessary to first understand what the challenges and future trends are. In a country lacking in investments like Brazil, one cannot go wrong in proposing higher education models that do not achieve effective results. Given emerging country conditions and social vulnerabilities, education becomes a key premise for the promotion of sustainable development. In this sense, this work sought to analyze the perceptions of different stakeholders about the reality of Higher Education in Information Technology (IT) in Brazil. Through the systemic approach, the qualitative study based on stakeholders interviews, used the Soft System Methodology (SSM) to understand the current situation and propose actions that make changes possible. As a result, a framework was developed with alternatives that lead the way to a higher education in technology aligned with the needs and demands of society, especially in the era of digitalization and its respective technological changes. stakeholders IT companies, HEI managers, IT business associations, students and teachers were heard. For the most part, they pointed out to the misalignment of higher education and the demands of the market, teaching with lagged techniques and fragmented content, unrealistic expectation of the students regarding the labor market in IT and lack of emotional support and employability of the school to the student. Solutions pointed towards the partnership with the private initiative for co-creation as well as a program for the development of human resources in the HEI, considering teachers as potential human capital and not as hourly workforce in the classroom
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-08-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.