• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2010.tde-06122010-114911
Documento
Autor
Nombre completo
Marina Darahem Mafud
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
Ribeirão Preto, 2010
Director
Tribunal
Neves, Marcos Fava (Presidente)
Merlo, Edgard Monforte
Silva, Andrea Lago da
Título en portugués
Influência do Movimento Verde na seleção de fornecedores de alimentos dos grandes varejistas
Palabras clave en portugués
Marketing Verde
Seleção de fornecedores
Sustentabilidade
Varejo
Resumen en portugués
O interesse e a preocupação por questões ambientais evoluíram nas últimas décadas em diferentes caminhos, sendo intensificados nos últimos anos, e despertando a atenção de diversos setores da sociedade. Os impactos do acelerado crescimento demográfico, industrial e, consequentemente, de consumo, geraram novos hábitos nas pessoas, em busca de consumo consciente, que gerasse sustentabilidade ambiental. Assim, consumidores e organizações passaram a considerar a compatibilidade ambiental dos bens que fazem parte de sua rotina. Dentre os produtos que têm recebido atenção da filosofia verde, estão inclusos os alimentos. O sistema alimentar é a maior fonte de degradação de recursos naturais, como água, terra, florestas e recursos pesqueiros. Nesse contexto, os varejistas de alimentos estão em uma posição privilegiada para criar um sistema de alimentos mais verdes, saudáveis e justos por meio de sua influência no comportamento do consumidor e na cadeia de suprimentos. Considerando que alguns dos maiores varejistas de alimentos estão no Reino Unido, e que este é um dos maiores importadores de alguns alimentos brasileiros, é importante entender se essa filosofia ambiental interfere na seleção de fornecedores de alimentos desses varejistas. Dessa forma, este trabalho teve como objetivo estudar se existe algum tipo de influência do movimento verde na seleção de fornecedores de alimentos de grandes varejistas do Reino Unido, abordando a importância da sustentabilidade ambiental e o fornecimento sustentável para o varejo do Reino Unido. Foi observado que existe influência do movimento verde na seleção de fornecedores de alimentos desses varejistas. O crescimento do mercado de produtos verdes e éticos nos últimos anos, no Reino Unido; as mudanças e proposição de uma nova legislação, que estimula o consumo de produtos verdes no país; e os relatórios publicados por grandes empresas de pesquisa de mercado, produto e consumo global, apontam para um novo comportamento em relação ao suprimento de alimentos. Por fim, foram feitas recomendações para os produtores brasileiros tornarem sua produção mais sustentável, por meio do estabelecimento de um design verde para o ciclo de produção.
Título en inglés
Influence of Green Living on the selection of food´s suppliers of great retail companies
Palabras clave en inglés
Green Marketing
Retail
Selection of suppliers
Sustainability
Resumen en inglés
The interest and concern with environmental issues had evolved in the last decades in different ways, but it intensified in the last few years, calling attention of several sectors of the society. The impacts of the fast demographic, industrial and, in consequence, the consumption increase, brought new habits to society, who wishes to find a conscious type of consumption that will allow an environmental sustainability. Moreover, consumers and organizations started to consider environmental compatibility from the products which already were part of their routine. Food is included among the products that have received attention from the consumers because its importance to the organism. The food system is the biggest source of environmental degradation, such as water, earth, native forests and fishing resources. In this context, the food retailers are in a better position to create greener food system, healthier and fairer due to their influence on the consumer behavior and on the food supply chain. Considering the fact that some of the biggest food sellers are in the United Kingdom, and this country is one of the biggest importer of Brazilian food, such as fruits, it is important to understand if this environment philosophy interfere in the strategy of buying food from the retail food sellers, and if it also interfere with the strategy related to the food that is bought from Brazil. With all that said, this researchs main focus was to study if there is any type of influence of the Green Living on the selection of food suppliers from the United Kingdom`s food retailers, addressing the importance of environmental sustainability and sustainable supply to retailers in the UK. It was noted that there is influence the green living on the selection of food suppliers of these retailers. The growing market of green and ethical products in recent years, in the United Kingdom; the changes and propositions of new laws, which encourages consumption of green products in the country; and the reports published by leading market research firms, product and overall consumption, suggest a new behavior in relation to the food supply. Finally, there were made recommendations for Brazilian producers make their production more sustainable, by establishing a green design to the production cycle.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
MarinaDarahemMafud.pdf (990.60 Kbytes)
Fecha de Publicación
2010-12-17
 
ADVERTENCIA: El material descrito abajo se refiere a los trabajos derivados de esta tesis o disertación. El contenido de estos documentos es responsabilidad del autor de la tesis o disertación.
  • NEVES, M. F., MAFUD, M. D., e ROSSI, R. M. Sustentabilidade como um Recurso Estratégico: Análise da Influência do Movimento Verde no Processo de Seleção de Fornecedores de Alimentos no Reino Unido. In VI Encontro de Estudos em Estratégia, Bento Gonçalves, 2013. Anpad., 2013.
  • PRADO, L. S., et al. Corporate Social Responsibility: Retail Actions in Brazilian Market. In IAMA 20th Annual World Forum and Symposium Navigating the Global Food System in a New Era, Boston, 2010. INTERNATIONAL FOOD AND AGRIBUSINESS MANAGEMENT ASSOCIATION, IAMA. : INTERNATIONAL FOOD AND AGRIBUSINESS MANAGEMENT ASSOCIATION, 2010. Available from: http://www.ifama.org/conferences.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.