• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2006.tde-06082006-173443
Document
Author
Full name
Amanda Ribeiro Vieira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2006
Supervisor
Committee
Viana, Adriana Backx Noronha (President)
Dib, Claudio Zaki
Gouvea, Maria Aparecida
Title in Portuguese
"Formatação de textos para e-learning: uma aplicação da técnica Conjoint Analysis"
Keywords in Portuguese
conjoint analysis
e-learning
Internet
material didático
Abstract in Portuguese
O e-learning, modalidade da educação à distância (EAD) que utiliza a Internet para facilitar o processo de ensino-aprendizagem, apresenta-se como uma forte contribuição para a mudança de paradigmas dos sistemas educacionais. No entanto, várias propostas de interfaces gráficas para ambientes virtuais de aprendizagem não são adequadas ao contexto de aplicação. Há vários guias voltados à construção de interfaces gráficas, mas muitas vezes, as recomendações fornecidas são conflitantes, não consideram o perfil do usuário e não contemplam aplicações de ensino. Diante deste contexto, o presente trabalho teve como objetivo a construção de um protocolo para identificação de atributos gráficos que influenciam a leitura de material instrucional pela Internet junto ao público-alvo por meio da técnica estatística conjoint analysis. Para realização deste estudo, seguiram-se as etapas da pesquisa experimental propostas por Gil (2002) e as fases do planejamento de um experimento de conjoint analysis definidas por Hair Jr. et alii (1998). Com base nos resultados obtidos, houve dificuldade em identificar a melhor combinação de atributos gráficos para facilitar a leitura de material didático pela Internet. Contudo, foi possível apontar algumas diretrizes para formatação de textos para e-learning, tendo como público-alvo os alunos de graduação em Administração da FEA-RP/USP, tais como: não utilizar o tipo de fonte Garamond, não utilizar a cor de texto verde-limão, não utilizar a cor do fundo de tela azul, utilizar o tamanho de fonte 18 pontos e utilizar o alinhamento de texto à esquerda.
Title in English
Text formatting in the e-learning: a Conjoint Analysis application
Keywords in English
conjoint analysis
e-learning
instructional material
Internet
Abstract in English
E-learning is a strong contribution to change the paradigms of the educational system. There are some proposals of graphical interfaces to create an appropriate virtual environment of learning, however some of them are not suitable to application context. Frequently, the guides for graphical interface building bring us conflicting suggestions. They do not consider the usuary profile, and they do not regard the teaching instructions. In this way, the aim of this work was to produce a protocol for identification of the graphical attributes connected to lecture of didactical material in the Internet by means of conjoint analysis. The experimental research steps proposed by Gil (2002) and the planning of the trial using conjoint analysis by Hair Jr. et alii (1998) were used in this dissertation. The results did not point a better combination of graphical attributes that provides an easy reading of the didactical material in Internet. The analyses indicated some lines of direction for text formatting in the e-learning for graduation students of the Business Administration at FEA-RP/USP. Some of these directions are: Garamond fount type is inadequate, fluorescent green color is not good as text color, using blue as color of the background screen is not appropriate, the usage of the text alignment on the left is suitable.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Dissertacao_FINAL.pdf (641.20 Kbytes)
Publishing Date
2006-08-29
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.