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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.96.2006.tde-05072006-122457
Document
Author
Full name
Marco Antonio Conejero
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2006
Supervisor
Committee
Neves, Marcos Fava (President)
Giordano, Samuel Ribeiro
Oliveira, Sonia Valle Walter Borges de
Title in Portuguese
"Marketing de créditos de carbono: um estudo exploratório"
Keywords in Portuguese
Canais de Distribuição
Economia dos Custos de Transação (ECT)
Mecanismo de Desenvolvimento Limpo (MDL)
Protocolo de Quioto
Abstract in Portuguese
O Protocolo de Quioto foi ratificado em Fevereiro de 2005 e com isso um mercado que vinha caminhando sem regras formais, contando com o pioneirismo de algumas empresas interessadas em aprender a lidar com esta nova commodity e preocupadas com a sua imagem corporativa, passou de fato às vias da formalidade. Assim, uma vez que o mercado de Reduções Certificadas de Emissões (RCEs) possui um arcabouço institucional estabelecido, é interessante estudar com base na Economia dos Custos de Transação (ECT), como os custos de transação induziram modos alternativos de governança, em particular os contratos entre empresas proponentes de projetos de MDL (Mecanismo de Desenvolvimento Limpo) e os canais de comercialização constituídos por organizações multilaterais. E esse estudo, conforme as recomendações de Williamson (1993; 1991; 1985), foi feito analisando as características das transações em termos de especificidade de ativos, freqüência e incerteza, dados os pressupostos comportamentais dos agentes (racionalidade limitada e oportunismo). Para tanto, a pesquisa lançou mão do método do estudo de caso para obter informações privadas sobre as transações de RCEs, e seus respectivos contratos, entre as empresas brasileiras e uma organização multilateral, o Banco Mundial. Um resultado é que, diferente das relações via mercado, as empresas brasileiras se beneficiaram - em termos de redução dos custos de transação - da transação de RCEs (via contrato) com o Banco Mundial, já que este exerce todas as funções de um típico canal de distribuição, exceto a de aquisição dos direitos de propriedade sobre os créditos.
Title in English
Marketing of Carbon Credits: An Exploratory Research
Keywords in English
Clean Development Mechanism
Distribution Channels
Kyoto Protocol
Transaction Costs Economics
Abstract in English
The Kyoto Protocol was approved in February 2005 and the carbon market that was without rules, played by some pioneer companies interested in learning by doing with this new commodity and worried about their corporate image, started working in the ways of the formality. As the market of Certified Emissions Reduction (CER) has already an established Institutional Environment, it’s interesting to study, based on the Transaction Costs Economics (TCE) theory, how the transaction costs induced alternative ways of governance, in particular the contracts between Brazilian companies – with CDM (Clean Development Mechanism) projects - and the commercialization channels in multi-lateral organizations. This study, as the recommendations of Williamson (1993; 1991; 1985), was made analyzing the characteristics of the transactions in terms of asset specificity, frequency and uncertainty, considering the human behavior assumptions (limited rationality and opportunism). For this, the research used the case studies method to obtain private information about the transactions of CER, and their contracts, between Brazilian companies and a multi-lateral organization, the World Bank. A result is that, differently of the spot market relationship, the Brazilian CDM projects benefited - in terms of reduction of transaction costs – with the CERs transactions (contracts) involving the World Bank, since this bank realizes every distribution channel functions, except the acquisition of CERs property rights.
 
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Publishing Date
2006-08-16
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • CONEJERO, M. A., e NEVES, M. F. Gestão de Crédito de Carbono: Um Estudo Multicasos. Revista de Administração (FEA-USP), 2007, vol. 42, p. 1.
  • CONEJERO, M. A., and NEVES, M. F. Marketing of Carbon Credits: An Empirical Study. In International Food and Agribusiness Management Association (IAMA) - 16th Conference Agribusiness, Food, Health, and Nutrition, Buenos Aires, 2006. International Food and Agribusiness Management Association (IAMA) - 16th Conference., 2006. Available from: http://www.ifama.org/conferences.
  • CONEJERO, M. A., e NEVES, M. F. Marketing de Créditos de Carbono: Um Estudo Multicasos. In XXX Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (EnANPAD), Salvador, 2006. XXX Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (EnANPAD)., 2006.
  • GARCIA, L. F., CONEJERO, M. A., e NEVES, M. F. Probiodiesel e Proálcool: Uma Analogia Produtiva. In 14º Simpósio Internacional de Iniciação Científica da USP (XIV SIICUSP), Piracicaba, 2006. 14º Simpósio Internacional de Iniciação Científica da USP (XIV SIICUSP) - Agropecuárias., 2006. Resumo.
  • MARCHETTO, R. M., et al. Marketing Ambiental. In Cladea 2005 Asamblea Anual Conselho Latino Americano das Escolas de Administração CLADEA Innovacion y Gerencia, el Nuevo Gerente para este Nuevo Milênio, Santigo del Chile, 2005. Cladea 2005 Asamblea Anual Conselho Latino Americano das Escolas de Administração CLADEA Innovacion y Gerencia, el Nuevo Gerente para este Nuevo Milênio., 2005.
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