• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2011.tde-18102011-134438
Documento
Autor
Nombre completo
Marina Véssio Dessotti
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
Ribeirão Preto, 2011
Director
Tribunal
Belluzzo Junior, Walter (Presidente)
Fernandes, Reynaldo
Soares, Tufi Machado
Título en portugués
Os determinantes da escolha da ocupação docente: uma análise do diferencial de salário do mercado de professores do ensino fundamental
Palabras clave en portugués
diferencial de salário
formação
professor
Resumen en portugués
O objetivo desta dissertação é analisar a diferença salarial existente entre indivíduos que trabalham como professores do ensino fundamental e indivíduos que trabalham em outras ocupações. Busca-se compreender se tal diferença está na própria profissão docente ou na formação desses profissionais. Pretende-se identificar se é mais vantajoso trabalhar na ocupação docente ou em outras ocupações, dependendo da formação do indivíduo. Para tanto, calculam-se diferenciais de salário controlados e não-controlados. Os principais resultados para os diferenciais não-controlados revelaram que trabalhar como docente do ensino fundamental é mais vantajoso para indivíduos que ainda não possuem ensino superior. Para aqueles que são docentes e possuem curso superior ou estão em curso (graduação ou pós-graduação), independentemente dos controles, a ocupação docente não é vantajosa. Já no caso dos diferenciais controlados, ser professor do ensino fundamental quase sempre é vantajoso quando se considera o salário por hora.
Título en inglés
The determinants of teachers occupation choice: an analysis of market wages differential for elementary school teachers
Palabras clave en inglés
education
teacher
wage differential
Resumen en inglés
The objective of this dissertation is to identify the wage differential between primary school teachers and individuals working in other occupations. We try to comprehend if the differential is on the teacher profession itself or on the career chosen by these individuals. In other words, we analyze if the differential is on the education of these professionals. We intend to identify through controlled and non-controlled wage differentials if (depending on the education of the individual) it is more advantageous working as a teacher or in another occupation. The main results for non-controlled differentials showed that working as a primary school teacher is more advantageous for individuals who did not complete the undergraduate level. For teachers with higher education completed or ongoing (undergraduation or graduation), independently of the controls, the teacher profession is not advantageous. For the controlled differentials, being a high school teacher is almost always advantageous when the hourly wage is considered.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2011-11-03
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.