• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2012.tde-17042012-161016
Document
Author
Full name
Claudia Hiromi Oshiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2012
Supervisor
Committee
Scorzafave, Luiz Guilherme Dacar da Silva (President)
Nicolella, Alexandre Chibebe
Pinto, Cristine Campos de Xavier
Title in Portuguese
Efeito do pagamento de bônus aos professores sobre a proficiência escolar
Keywords in Portuguese
Accountability
Bônus
Educação
Abstract in Portuguese
Um dos grandes desafios brasileiros é a melhora do sistema educacional. Embora um avanço considerável tenha ocorrido no que diz respeito ao acesso a escola nas últimas duas décadas, a qualidade do ensino ainda se encontra num nível muito aquém do desejado. Uma das alternativas de política para se alterar esse quadro consiste na responsabilização dos educadores pelo desempenho dos alunos, seja por meio apenas de divulgação pública dos resultados dos estudantes ou adicionando prêmios ou sanções como incentivo ao esforço. A maioria dos trabalhos que avalia programas de responsabilização em diversos países indica efeito positivo sobre o desempenho escolar, mas esse resultado não é um consenso, já que alguns trabalhos não encontraram impacto desse tipo de política. Para o caso brasileiro, ainda existem poucos estudos empíricos que procuram avaliar as políticas de responsabilização. Diante disso, o objetivo deste trabalho é fazer uma avaliação do efeito do programa de bonificação de professores do estado de São Paulo sobre o desempenho escolar dos alunos. Os métodos de Propensity Score Matching e Diferenças em Diferenças foram utilizados para medir o impacto do programa sobre as notas médias das escolas. Foram encontrados efeitos positivos e significativos para Matemática (6 pontos na escala SAEB) e Português (3 pontos na mesma escala) para a quarta série do ensino fundamental. Não foram encontrados efeitos para a oitava série. Os resultados se mostraram robustos a especificação de diferentes grupos de controle.
Title in English
Effect of teacher bonus payment scheme on school proficiency
Keywords in English
Accountability
Bonus
Education
Abstract in English
One of the biggest brazilian´s challenges is the improvement of educational system. Although considerable progress has occurred with regard to access to school in the last two decades, the quality of education is still very low level compared to other countries. One of the alternatives of policy to change this situation is the responsibility of educators for the student performances whether through public disclosure of the results or giving bonuses or penalties as an incentive to effort. Many studies of accountability programs in several countries indicated a positive effect on student grades, but it is not a general agreement, since some studies found no impact of such policy. In the brazilian case, there are few empirical studies measuring accountabilities programs. Thus, the objective of this study is to evaluate the effect of the bonus program for teachers in the state of Sao Paulo over proficiency of students. Methods of Propensity Score Matching and Difference in Differences were used to measure the program's impact on the average scores of schools. We found positive and significant effects on tests of Math (6 points in Saeb scale) and Lecture (3 points in the same scale) for the fourth grade. We didn´t find any effects for eighth grade of elementary school. These results are robust to different control groups.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-05-21
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.