• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2010.tde-06052010-113523
Document
Author
Full name
Roberto Manolio Valladão Flores
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2010
Supervisor
Committee
Scorzafave, Luiz Guilherme Dacar da Silva (President)
Menezes Filho, Naercio Aquino
Pazello, Elaine Toldo
Title in Portuguese
Uma análise dos efeitos da segregação racial sobre a proficiência dos alunos do ensino fundamental brasileiro
Keywords in Portuguese
Características familiares
Desempenho escolar
Desigualdade
Raça
Segregação racial
Abstract in Portuguese
Pesquisas recentes vêm encontrando que alunos negros têm pior desempenho escolar que alunos brancos em testes cognitivos padronizados. A segregação racial é freqüentemente apontada na literatura internacional como uma das principais responsáveis por essa diferença. Nessa dissertação, foi analisado o efeito da segregação racial escolar no diferencial de proficiência escolar entre alunos brancos e negros do ensino fundamental brasileiro. Nos modelos estimados, mesmo após a utilização de diversos controles, foi encontrada evidência de que onde há maior segregação, os negros tem pior desempenho relativamente aos brancos.
Title in English
An analysis of the racial segregation effects on students test score in the brazilian elementary school
Keywords in English
Black-white test score gap
Family background
Race
Racial segregation
Abstract in English
Recent research have found that black students have worse schoolar performance than white students in standardized cognitive tests. Racial segregation is frequently pointed out as one of the main factors behind this scenario in international literature. We have studied the effects of racial seggregation on the black-white grade gap in Brazil. In the estimated models, even after the inclusion of several control variables, we have found that where the racial seggregation is higher, the grade differential is higher against black students.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-07-14
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • FLORES, R., e SCORZAFAVE, L. G. Uma análise dos efeitos da segregação racial sobre a proficiência dos alunos do ensino fundamental brasileiro. Economia (Brasília), 2013.
  • FLORES, R., e SCORZAFAVE, L. G. Uma análise dos efeitos da segregação racial sobre a proficiência dos alunos do ensino fundamental brasileiro. In 37o Encontro Nacional de Economia - ANPEC, Foz do Iguaçu/PR, 2009. Anais do 37o Encontro Nacional de Economia - ANPEC., 2009.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.