• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2015.tde-02092015-095249
Documento
Autor
Nombre completo
Paula Penko Teixeira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
Ribeirão Preto, 2015
Director
Tribunal
Pazello, Elaine Toldo (Presidente)
Fernandes, Reynaldo
Reis, Maurício Cortez
Título en portugués
O impacto da escolaridade da população sobre a pobreza e a desigualdade de renda no Brasil: 1993-2011
Palabras clave en portugués
decomposição e micro-simulações
desigualdade
educação
pobreza
Resumen en portugués
O tema deste trabalho compreende o estudo do impacto da educação no nível da renda e sua respectiva distribuição no Brasil ao longo dos anos (1993 a 2011). A metodologia adotada no estudo é um modelo de decomposição microeconométrica com simulações, no qual conseguimos avaliar o impacto da escolaridade sobre a pobreza e a desigualdade de renda. Destacamos dois principais resultados. Na simulação do efeito quantidade, temos que a educação explica 34% da queda no indicador de proporção de pobres entre 1993 e 2011, 43% da queda na proporção de extremamente pobres e 13% da queda no Gini (desigualdade de renda) no mesmo período. Para os anos entre 2001 e 2011, o efeito quantidade da educação explica 27% da queda na proporção de pobres e de extremamente pobres e apenas 1% da queda na desigualdade de renda ocorrida no período analisado. Já na simulação do efeito preço da educação, o impacto se mostrou relevante somente na queda na desigualdade de renda: a educação explica 15% da queda observada entre 1993 e 2011 e 33% da queda ocorrida entre 2001 e 2011.
Título en inglés
The impact of education of the population on poverty and income inequality in Brazil: 1993-2011
Palabras clave en inglés
decomposition
education
inequality
microsimulation
poverty
Resumen en inglés
The subject of this work is the impact of education on the level of income and its respective distribution in Brazil over the years (1993-2011). The methodology used in the study is a model of microeconometric decomposition with simulations in which we can isolate the impact of education on poverty and income inequality. We can highlight two main results. In the simulation of the quantity e ect, we have concluded that education explains 34% of the fall in the headcount index between the years 1993 and 2011, 43% of the fall in the headcount index using an indigence line and 13% of the fall in the Gini indicator (income inequality) in the same period . For the years between 2001 and 2011, the quantity e ect of education explains 27% of the fall in the headcount index (using both poverty and indigence lines) and only 1% of the fall in income inequality that happened during the period. In the simulation of the price e ect of education, the impact was also relevant but only in the fall in income inequality: education explains 15% of the fall observed between 1993 and 2011 and 33% of the fall that has occurred between 2001 and 2011.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2015-10-01
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.